Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Schibsted i ny mobiloffensiv

Publicerad: 21 Maj 2015, 14:07

Det nya teamet består av Staffan Engström, Estelle Douglas, Magnus Nilsson och Sebastian Ekman - samtliga med gedigen erfarenheten av mobilannonsering från Schibsted största varumärken.

Mobilen är i dag den största kanalen för Schibsted. Men intäkterna har inte hängt med i racet. Därför startar de nu en satsning för att få med fler annonsörer på tåget.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSvDMobilSchibsted

Schibsted i allmänhet och Aftonbladet i synnerhet har varit ledande i Sverige på mobilen, och i dag kommer en majoritet av trafiken från mobila enheter. Men trots att annonsintäkterna där ökar snabbt är de inte stora nog givet vilken potential och räckvidd som finns, anser de.

– Vi tillsätter nu ett mobilteam på Schibsted för att ytterligare stärka upp kunskpen kring mobilen och dess roll i mediemixen. Mobilen är den enskilt största kanlen hos oss, men tittar man på mediekakan har den en orimligt liten del. Därför har vi fyra personer som ska vara ännu mer proaktiva i arbetet med mobilens roll  och utveckling, säger Johan Åsén, produktdirektör på Schibsted Sverige.

Teamet kommer att jobba på tvärs över koncernens varumärken och ta fram heltäckande lösningar så väl som för enskilda varumärken.
– Dels handlar det om produktbiten – vad är det som mobilen faktiskt driver? Dels är analysbiten central och att lyckas höja kunskapen, säger Johan Åsén.

Just nu bygger Schibsted också upp en mobilstudio på ytterligare fyra personer som ska hjälpa kunder att ta fram och producera kampanjer från start till mål.  

Hur stor del av era intäkter kommer i dag från mobilen?
– Annonspengarna följer var användarna är. Men det går trögare och fördelningen i dag är alldesels för låg.

Hur kommer det sig att ni gör den här satsningen just nu?
– Mobilen och tekniken kring den är alltid en utmaning. Det krävs fortsatt utredning för att få kanalen att lyfta. Vi och andra publicister måste ta ansvaret och lyfta frågan. Det går inte i den takten som det borde, och då måste vi agera.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.