Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 28 Oktober 2013, 15:24
Foto: Pressbild.
Sverigedemokraterna tredubblar valbudgeten till 40-50 miljoner kronor jämfört med förra gången det begav sig – år 2010. Partiet tredubblar också satsningen på tv-reklam i samma veva, enligt pressekreterare Martin Kinnunen.
– Vi satsar betydligt mer på tv-reklam än sist, säger Martin Kinnunen till Sydsvenskan.
Resumé har tidigare berättat att Sverigedemokraternas första reklamfilm stoppades av TV4 vid förra valet.
Partiet ger sig dock inte och har inte bara trefaldigat valbudgeten till 45-50 miljoner kronor, utan tredubblar även reklamsatsningen, enligt Sydsvenskan.
Socialdemokraterna har störst total valbudget med 75 miljoner kronor, följt av Centerpartiet med 65 miljoner kronor och Moderaterna med 50-60 miljoner kronor, enligt Expressen.
Sydsvenskan rapporterar att även om största summor läggs på tv-reklam och annan reklam inför valet ska partierna även satsa stort på dörrknackning, vilket inte är alltid är helt enkelt precis.
– Tidigare undersökningar av vad partierna sade före och efter ett val visar att det inte gav det resultat man förväntat sig, säger professorn i journalistik Jesper Strömbäck till Sydsvenskan.
Han tycker visserligen att det kan vara en vettig strategi att knacka dörr, men störst påverkan sker ändå genom massmedia.
– Det helt avgörande är att kunna göra en målgruppsanalys av vilka man vill nå och välja rätt kommunikationsvägar för olika grupper. Sociala medier fungerar bäst för att bygga nätverket och mobilisera sympatisörer, inte för att hitta nya väljare, säger Jesper Strömbäck till Sydsvenskan.
Karl-Johan Byttner