Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

SD tredubblar sin satsning på tv-reklam

Publicerad: 28 Oktober 2013, 15:24

Foto: Pressbild.

Sverigedemokraterna tredubblar valbudgeten till 40-50 miljoner kronor jämfört med förra gången det begav sig – år 2010. Partiet tredubblar också satsningen på tv-reklam i samma veva, enligt pressekreterare Martin Kinnunen.


Ämnen i artikeln:

Martin KinnunenSverigedemokraterna

– Vi satsar betydligt mer på tv-reklam än sist, säger Martin Kinnunen till Sydsvenskan.

Resumé har tidigare berättat att Sverigedemokraternas första reklamfilm stoppades av TV4 vid förra valet.

Partiet ger sig dock inte och har inte bara trefaldigat valbudgeten till 45-50  miljoner kronor, utan tredubblar även reklamsatsningen, enligt  Sydsvenskan.

Socialdemokraterna har störst total valbudget med 75  miljoner kronor, följt av Centerpartiet med 65 miljoner kronor och  Moderaterna med 50-60 miljoner kronor, enligt Expressen.

Sydsvenskan  rapporterar att även om största summor läggs på tv-reklam och annan  reklam inför valet ska partierna även satsa stort på dörrknackning,  vilket inte är alltid är helt enkelt precis.

– Tidigare  undersökningar av vad partierna sade före och efter ett val visar att  det inte gav det resultat man förväntat sig, säger professorn i  journalistik Jesper Strömbäck till Sydsvenskan.

Han tycker visserligen att det kan vara en vettig strategi att knacka dörr, men störst påverkan sker ändå genom massmedia.

–  Det helt avgörande är att kunna göra en målgruppsanalys av vilka man  vill nå och välja rätt kommunikationsvägar för olika grupper. Sociala  medier fungerar bäst för att bygga nätverket och mobilisera  sympatisörer, inte för att hitta nya väljare, säger Jesper Strömbäck  till Sydsvenskan.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.