Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Se upp hipsters – här kommer yuccien

Publicerad: 6 Augusti 2015, 08:08

Foto: Linda Alfvegren

Nu får hipsterfolket rucka på sig för yuccien – den mer snobbiga varianten av hipstern. Kreativitet, karriär och pengasug är det nya skägget. Design- och varumärkesstrategen John Mellkvist tycker till om den nya kulturen och berättar hur företag ska attrahera yuccies.


Ämnen i artikeln:

HipsterJohn Mellkvist

Yuccie betyder Young Urban Creatives, en hipster med utbildning och mål att tjäna pengar på sina drömmar. Stockholm ska just nu vara ett av de hetaste ställena för yuccien.

– Om hipstern odlar sitt intresse, så skördar yuccien frukten av det. Yuccien är en kreativ person med gott självförtroende, som bestämt sig för att inte bara följa sin dröm utan också leva gott på den, säger John Mellkvist.

En styrande faktor i vår tid är de yngre generationernas otålighet och förlitandet på den smarta telefonen.

– De kommunicerar så snabbt det bara går, helst genom förkortade ord eller bilder och förväntar sig omedelbar respons i den dagliga tillvaron. Vår smartphone är fjärrkontrollen till hela vår tillvaro – där arbete och fritid mixas i samma flöden. Tydliga riktningar blir på många vis svårare att se i det dagliga – därför blir tydliga visioner långt fram i tiden viktigare att formulera, både i och utanför arbetslivet.

Bilden tar numera allt större plats, enligt John Mellkvist.

– Vi har fått en mycket visuell värld. Bilden har blivit viktigare, så även förmågan att skapa och tolka den. I våra olika bildtunga sociala kanaler ser vi hur enorma visioner blivit och i närtid kommer att bli verklighet, både i digital och fysisk miljö.

Hur ska företag tänka?

– En traditionell roll i en linjeorganisation på ett företag får allt svårare att tillfredsställa en ung individ som kräver stort utrymme och ansvar redan från start. Förtroende blir ett viktigare nyckelord. Företagen kommer att behöva lätta på kontrollen uppifrån och bejaka vad vi kan kalla ”intern aktivism”. Det vill säga möjlighet att inom företaget starta egna initiativ och meningsfulla projekt – sådant som skapar en betydligt starkare motivation hos de yngre generationerna än vad pengar enskilt gör.

Enligt John Mellkvist är yucciens mål att försörja sig på sin passion eller vision.

– Jag ser en parallell till de yngre generationernas nya syn på filantropi, med insikten att mer kan ges till behövande om företag byggs med välgörenhet som grund redan från start. En annan aspekt är utvecklingen där alltfler människor byter yrke och satsar på sitt intresse: mat, antikviteter, dans och så vidare. De sociala medierna har haft mycket stor betydelse.

Kreativitet är ett ledord för yuccien.

– Det gäller både som överlevnadsfaktor och handelsvara på flera områden än i uttalat kreativa branscher. Nya begrepp som ”design thinking” öppnar upp för just detta. Allt detta inspirerar individer världen över att ta steg och satsa på sina idéer, avslutar John Mellkvist.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

HipsterJohn Mellkvist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.