Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Ser ut som schamporeklamen – sedan händer det oväntade

Publicerad: 7 oktober 2014, 08:48

Innan peruken åker av.

Inledningsvis ser det ut som Apotek Hjärtats prisbelönta reklam för schampo. Men sedan händer det något – som ger tittarna en tankeställare.


Ämnen i artikeln:

Apotek HjärtatBarncancerfondenÅkestam HolstGarbergs

Apotek Hjärtat och byrån Åkestam Holst har vunnit flera reklampriser för shampo-kampanjen på digitala skyltar i tunnelbanan där modellens hår blåser till så fort ett tåg passerar.

Nu är en likande kampanj ute i tunnelbanan. Den börjar som Apotek Hjärtat-reklamen – men får ett helt annat slut som ger folk en tankeställare om hur skört livet är.

14-åriga Linns hår blåser upp när tunnelbanetåget passerar – sedan flyger hennes peruk av.

Då förstår man att Linn som drabbats av cancer och fått cytostatika som orsakat håravfallet.

Det hela är en ny kampanj för Barncancerfonden där folk uppmanas stötta forskningen genom att skänka pengar via sms.

Kampanjen har nu uppmärksammats av Mashable och blivit viral.

Barncancerfondens byrå för kampanjen är Garbergs, men i övrigt är INGO Barncancerfondens huvudbyrå.

Arbetsgruppen:

Byrå Garbergs
CD Petter Ödéen
AD Sebastian Smedberg
Copy Sedir Ajeenah
Prodledare Ida Tenggren
Regissör / Fotograf Daniel Griffel
Producent Karolina Smedberg
Produktionsbolag Adamsky
post/ Grading / ljud The Line

Tavlans tekniska lösning är ett samarbete mellan Stopp och Clear Channel

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.