Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Sex steg till ditt medieval

Publicerad: 12 februari 2013, 13:15

Det har aldrig varit enklare att köpa medier – men det har heller aldrig varit svårare. En marknadschef kan i dag lägga miljoner på en varumärkeskampanj men blir ändå förbisprungen av konkurrenten som råkat bli en snackis i sociala medier – utan att lägga ut en spänn.


Nu pratar alla om att vi måste lära oss att jobba smartare. Dagligen får vi löfte om all tänkbar hjälp av all tänkbar teknik. Det är smartare telefoner, smartare tv-­apparater, smarta appar och så vidare.

Och vem vill inte vara smart? Men samtidigt kan man inte stirra sig blind på både teknik och nya mediekanaler. Den viktigaste förståelsen för en bra kampanj och ett lyckat medieval handlar i själva verket om något som är betydligt mer grundläggande: kunden. Först när du har gjort en riktig kundanalys och förstår vilka mervärden som hen efterfrågar kan du göra ett bra medieval.  

Tyvärr glömmer många i dag bort kunden på jakten efter det smarta medie­valet.

År 2012 har varit de stora beslutens år – inte de stora affärsinnovationerna. Medie­husen har skurit ned och organiserat om. Marknadscheferna stuvar om i sina medie­mixar. Men det grundläggande problemet är att det fortfarande råder brist på nya affärsmodeller i branschen – nya intäktsmöjligheter – som förmår att åstadkomma ett paradigmskifte.

Mediebranschen präglas av oändliga möjligheter, men också av en enorm osäkerhet. Men det behöver inte alls vara särskilt komplicerat att vara smart. Förhoppningsvis kan detta kapitel – Medieval i praktiken – påminna om den saken.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.