Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 23 april 2015, 08:25
Nytt annonsformat för reklamfilm i mobilen.
Tittandet på linjär tv minskar samtidigt som mobilanvändandet växer så det knakar. Nu lanserar Widespace ett nytt annonsformat för reklamfilm på mobila plattformar, med syftet att erbjuda en stor räckvidd till annonsörerna.
Ämnen i artikeln:
WidespaceWidespace nya format kallas Streamview och betyder i praktiken att reklamfilmer kan visas direkt på mobilsajter och appar. Filmerna spelas upp automatiskt utan ljud när de syns på skärmen, och tekniken gör det möjligt att minimera datamängden som krävs av användaren. Om denna sedan väljer att trycka på reklamen går ljudet igång, precis som på Instagram.
– I den pågående utvecklingen där tittandet går från linjär-tv till streamad video är det viktigt för annonsörer att bibehålla en hög räckvidd och möjligheten att bygga varumärken. Det här kommer att göra stor skillnad för förflyttningen av reklaminvesteringar från tv och webb till mobilen, säger Johan Pettersson, digital director på Starcom, i en kommentar.
Widespace annonsnätverk når över 100 miljoner användare runt om i Europa, enligt egen uppgift. Annonsören betalar per visning, en betalmodell som är bygger på att filmen visas i skärmen.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Widespace