Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Ska ta reklampengar från tv

Publicerad: 23 April 2015, 08:25

Nytt annonsformat för reklamfilm i mobilen.

Tittandet på linjär tv minskar samtidigt som mobilanvändandet växer så det knakar. Nu lanserar Widespace ett nytt annonsformat för reklamfilm på mobila plattformar, med syftet att erbjuda en stor räckvidd till annonsörerna.


Ämnen i artikeln:

Widespace

Widespace nya format kallas Streamview och betyder i praktiken att reklamfilmer kan visas direkt på mobilsajter och appar. Filmerna spelas upp automatiskt utan ljud när de syns på skärmen, och tekniken gör det möjligt att minimera datamängden som krävs av användaren. Om denna sedan väljer att trycka på reklamen går ljudet igång, precis som på Instagram.

– I den pågående utvecklingen där tittandet går från linjär-tv till streamad video är det viktigt för annonsörer att bibehålla en hög räckvidd och möjligheten att bygga varumärken. Det här kommer att göra stor skillnad för förflyttningen av reklaminvesteringar från tv och webb till mobilen, säger Johan Pettersson, digital director på Starcom, i en kommentar.

Widespace annonsnätverk når över 100 miljoner användare runt om i Europa, enligt egen uppgift. Annonsören betalar per visning, en betalmodell som är bygger på att filmen visas i skärmen.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Widespace

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.