Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Skapa din egen regnbågsfilm – stöd kampen mot förtryck

Publicerad: 6 Augusti 2014, 10:07

Svenska klädmärket Faggot Apparel och appen VideofyMe lanserar i dag en kampanj som går ut på att samla in pengar till Civil Rights Defenders arbete med HBTQ-frågor i Ryssland. I kampanjen genererar användarnas egna filmer intäkter till människorättsorganisationen.


Ämnen i artikeln:

Civil Rights Defenders

I samband med kampanjen har VideofyMe tagit fram ett unikt pridefilter i regnbågsfärger.   Konceptet går ut på att användarna skapar en video i VideofyMe med det nya regnbågsfiltret, hashtaggar videon med #everydaypride och sprider videon på sociala medier. Varje visning bidrar till den totala summan pengar som skänks.

– Årets tema på Pride-festivalen är "vardag" och detta har vi valt att tolka genom att uppmana folk att filma just sin vardag, genom regnbågsfiltret. Vi har även valt att släppa filtret och lansera #everydaypride-kampanjen efter Pride, istället för innan eller under, just för att belysa faktumet att det här är frågor man bör lägga fokus på varje dag hela året och inte bara under en vecka. Filtret och kampanjen kommer därför även att få ligga kvar året ut. Den 1 januari 2015 donerar vi hela det insamlade beloppet, säger Shelley Mulshine från VideofyMe i ett pressmeddelande.

Kampanjen är ett samarbete mellan VideofyMe och Faggot Apparel. Appen kommer nu att fortsätta att fokusera på utvalda samarbetspartners inom mode, musik, livsstil och samhällsfrågor för liknande kampanjer.

– Vi vill engagera ännu fler unga människor i HBTQ-frågor. Video är ett kreativt och coolt format och för att nå målgruppen blir VideofyMe ett perfekt media, säger Tommie X, grundare av Faggot Apparel i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Civil Rights Defenders

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.