Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Skoda om Volvos nya podd: ”Man brukar aldrig kopiera rakt av”

Publicerad: 14 Februari 2017, 13:05

Kristoffer Triumfs podd för Volvo tar avstamp i samma insikt som Skodas podcast som han själv var aktuell för att hålla i.

Skodas reklambyrå DDB Stockholm förde samtal med Kristoffer Triumf om en poddsatsning med människor som bryter med sina karriärer förra året, men valde att göra podden på ett annat sätt. Nu gör Animal ett snarlikt poddformat med medieprofilen – för Volvo Cars.


Ämnen i artikeln:

Kristoffer TriumfVolvo CarsPodcastsSkoda

Så här lät det när Skoda presenterade sin kampanj "En egen väg" i april förra året:

"En ny undersökning visar att 20% av svenskarna faktiskt funderar på att förändra sin jobbsituation till förmån för ett liv som ger mer frihet, fritid och utrymme för det man verkligen tycker om. Här kan du ta del av berättelserna om människor som vågat ta steget och göra verklighet av sina drömmar."

När Volvo Cars drog igång sin poddsatsning "Live Fully Now" med Kristoffer Triumf, som plivit folkkär poddare genom "Värvet", för några veckor sedan lät det så här:

" "Live Fully Now" - är en serie personporträtt där Kristoffer Triumf möter människor som haft modet att prioritera om för att leva livet fullt ut. Detta i ett samarbete med Volvo Cars...

En internationell undersökning visar att just svenskar önskar att de kunde ägna mer tid åt sina fritidsintressen och framför allt utomhusaktiviteter. Av de som inte säger sig kunna prioritera sina fritidsintressen, menar hela 70 procent att det är jobbet som tar för mycket tid."

Två bilmärken som lanserar poddsatsningar där de samtalar med personer som brutit med sin vardag och karriär för att ge sig ut på äventyr. Sprungna ur undersökningar som visar att svenskar söker mer frihet. Tycker ni det låter som att bilmärkena är inne på samma spår? Det anser åtminstone Skodas Sverige. Marknadschefen tror inte att det rör sig om en tillfällighet.

– Vi tycker att vi hittade en nisch där vi kunde profilera oss. Vår reklambyrå DDB Stockholm förde dessutom samtal med Kristoffer Triumf innan vi gick vidare med en annan lösning. Vi i bilbranschen brukar ha bra koll på varandra och det känns lite konstigt i det här fallet. Man brukar aldrig kopiera rakt av. Jag är faktiskt osäker på om Volvo kände till det här, säger Stefan Nygren marknadschef för Skoda Sverige till Resumé.

Skodas kampanj drog i gång i april förra året och förlängningen av aktiviteterna pågår fortfarande. Konceptet togs fram av DDB Stockholm medan Rundfunk producerade poddarna. Till skillnad från i Volvos avsnitt med Kristoffer Triumf skildras personerna som bryter med sina konventionella liv i porträttform, inte med intervjuer. Marknadschefen vidhåller dock att idéerna är extremt lika.

– Jag har stor respekt för Volvo som reklamköpare och tycker att de har tagit vår bransch framåt, därför blir jag extra överraskad. Det här var inte lika innovativt.

Blir du smickrad eller arg?
– Det är kul att någon lyfter fram idén eftersom den är väldigt aktuell. Men det är inte rimligt att man gör så här inom bilbranschen då måste man ta det vidare på något sätt.

Volvo Cars globala marknadsdirektör Per Carleö framhåller att podden med Kristoffer Triumf som Animal tagit fram är en social aktivering av ett större tänk i kampanjen "The Get Away Car", där biljätten tagit utgångspunkt i den brittiske zenfilosofen Alan Watts kända tal "Live fully now" i lanseringen av V90 Cross Country.

– Jag tycker inte det är konstigt att vi kommit till liknande kommunikativa insikter: att denna sorts bil är ett verktyg för att ta sig ut och skapa ett aktivt liv. Vi har egentligen jobbat efter den här insikten för våra Cross Country-modeller sedan 2011 och "Leave the world behind" från 2013 och "Made by Sweden" med Zlatan är två exempel från de senaste åren. Det är kul att Skoda också väljer att vara emotionella i sin kommunikation och förstått att ett bilköp drivs av känslor. Insikten om att lyfta hur stor del jobbet tar av vår vardag är en produkt av tiden vi lever i.

– Det är de som har hakat på oss i så fall och det finns vissa skillnader i formatet. De fokuserar mycket på förarna medan vårt koncept tar ett helhetsgrepp på hur man får ihop livet och hur man prioriterar.

Har du sett Skodas kampanj?
– Jag tog del av den i samband med att den gick upp förra våren.

Visste du att Kristoffer Triumf fanns med i diskussionerna när Skoda tog fram sin podcast?
– Nej, det hade jag faktiskt ingen aning om.

Animals byråchef Henrik Johansson säger:
– Volvo gör sin grej och Skoda gör sin grej. Vi är inte oroliga för att konsumenterna ska blanda ihop varumärkena.

Hur kom ni på idén med att göra en podd med Kristoffer Triumf?
– Det är en idé som föddes i den kreativa processen som en förlängning av kampanjen "The Get Away Car" där talet Live Fully Now av Alan Watts är centralt för kampanjen. Vi har under lång tid haft kontakt med Kristoffer han är en av Sveriges mest intressanta podd-profiler. Vi gillar honom och han gillar oss.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.