Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Skräddarsydda emojis i Spotifys Beatles-kampanj på Twitter

Publicerad: 29 December 2015, 09:21

Efter många års väntan är Beatles låtskatt tillgänglig på Spotify. För att hålla uppe intresset har streamingplattformen lanserat en kampanj i sociala medier med skräddarsydda emojis kopplade till spellistor.


Ämnen i artikeln:

TwitterSpotifyMedieval

I torsdags förra veckan blev Spotifys musik tillgänglig över hela världen på nio olika streamingplattformar, däribland Spotify, och Google Play. Sedan nyheten kom ut har Spotify uppmuntrat fans att twittra sin specialdesignade Beatles-emoji, och åtta andra, för att låsa upp individanpassade spellistor. Emojin är framtagen i samarbete med Twitter.

För AdAge berättar Josh Karpf, social lead på Spotify i Nordamerika, om Twitter-kampanjen som rullar till den 4 januari 2016.

– Kärnan i kampanjen handlar om att upptäcka. Vi försöker alltid få våra användare att lyssna på mer musik. Vi ville skapa något som folk i alla åldrar och livsstilar kunde sluta upp för och skapa något socialt som våra fans ville dela. Så vi brainstormade fram en idé om att ge konsumenten innehåll med en emoji på Twitter och skapa en förlängning. Det var här de skräddarsydda spellistorna kom in i bilden.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitterSpotifyMedieval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.