Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

SL drar in 410 miljoner på reklam – lanserar nya skärmar med Clear Channel

Publicerad: 3 September 2019, 12:21

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons och Claes Kugelberg från Clear Channel.

SL gör tillsammans med Clear Channel en storsatsning på digitala skärmar i Stockholms busskurer. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) tror att den nya tekniken kommer att bidra till ökade reklamintäkter som i år beräknas landa kring 410 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamStockholms lokaltrafikReklamClear Channel

Vid en pressträff på tisdagsförmiddagen avtäckte Region Stockholms trafikslandstingsråd Kristoffer Tamsons och Claer Channels operativa chef i Skandinavien Claes Kugelberg SL:s senaste satsning "busskurslyftet". Här vill trafikledningen kombinera samhällsnytta såsom trafik- och störningsinformation i realtid med nya kommersiella möjligheter på nybyggda digitala skärmar i flera bussväderskydd runt om i Stockholms innerstad.

I ett första steg kommer 16 stycken digitala skärmar att installeras, men Clear Channel och den borgerliga majoriteten i Region Stockholms räknar med att det under hösten kommer att byggas 20 till, minst. Busshållplatserna där busskurerna har installerats är bland andra Fridhemsplan, Hötorget, Norrmalmstorg, Odengatan, Stureplan och Tekniska Högskolan (KTH). Utomhusbolaget och det politiska styrets ambition är att skärmarna ska bli standard i hela staden och därefter i länet som del av nästkommande steg i satsningen.

Tekniken ger annonsören möjlighet att styra budskap i realtid, till dynamiska kampanjer och att snabbt kunna anpassa kampanjerna efter väderlek och tid på dygnet.

– Den största nyheten med de här tavlorna är att annonsörerna får hundra procent share of voice jämfört, du kan köpa 100 procent och kan därmed äga busshållplatsen med ditt budskap, säger Claes Kugelberg till Resumé.

Har ni gått ut till marknaden?
– Vi har smugit ut till marknaden och fått bra respons. Nu har vi byggt 20 stycken och kommer att bygga många fler under hösten.

Genom att successivt byta ut de gamla skärmarna i bussväderskydden till moderna och digitala enheter hoppas man kunna öka trivseln och nyttan för resenärerna och samtidigt kunna tillhandahålla reklamytor sombidrar till Regions Stockholms budget, men också kan återinvesteras i kollektivtrafiken. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons ser de digitala skärmarna i busskurerna som en viktig del i utvecklingen av SL:s reklamaffär.

– Under min tid som trafiklandstingsråd har vi nästan fördubblat reklamintäkterna. Jag ser att vi har potential att fortsätta den resan, säger Kristoffer Tamsons till Resumé.

Hur bidrar de här skärmarna till intäkterna?
– Det återstår att se i vilken takt vi kan få skärmarna på plats. Nu har vi 16 tillstånd klara och vi har ytterligare 37 ansökningar inlämnade som jag hoppas ska kunna hanteras på ett snabbt sätt av Stockholm Stad.


Kristtoffer Tamsons berättar att han just nu ser över möjligheten att utveckla de digitala skärmarna i bland annat stationsmiljöerna och inne i bussarna,

– Jag tycker vi borde titta mer på digitala storskärmar tillsammans med våra reklamoperatörer. Det har vi ganska få av i dagsläget. Jag tror man kan se fler inslag på perrongerna. Det finns också olika sätt att utveckla reklamen ombord.

Hur mycket reklam tål Stockholmarna?
– Jag tror att stockholmarna är vana vid att reklam och samhällsinformation är ett naturligt inslag i en urban kontext. Det är här för att stanna och växa i omfattning. Jag tror även att stockholmarna förstår att reklam är en liten, men betydande, del av vad som finansierar kollektivtrafiken och dess utbyggnad. Mot den bakgrunden så behöver vi se till att fortsätta arbeta med smarta och långsiktiga lösningar som den vi presenterade idag, för att kunna utveckla kollektivtrafiken ytterligare.

Reklamtröttheten är hög i samhället, hur väl mäter ni attityderna kring nya medieval i trafiken?
– Det sker ett kontinuerligt arbete på förvaltningsnivå för att säkerställa att medievalen i kollektivtrafiken tar sig uttryck på bra och attraktiva sätt för våra resenärer. Detta omfattar inte minst de medieval SL gör själva för vår egen reklam.

Vad tror du blir nästa medieval?
– Jag tror att vi kommer att arbeta med det digitala även framöver. Ambitionen är att dagens besked är startskottet på något större i framtiden. Att vi framöver ska kunna få digitala lösningar som kombinerar resenärsinformation med reklam i varje busskur i Stockholms län.

Vad kommer reklamintäkterna att landa på för SL under 2019?
– När jag tillträdde som trafikregionråd var reklamintäkterna drygt 250 miljoner kronor per år. I år visar prognoserna på drygt 410 miljoner kronor. Jag ser det som en ny bottenplatta när vi siktar mot framtiden.

Buskurslyftet sker inom ramen för ett avtal mellan Clear Channel och Region Stockholm som löper fram till 2024.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.