Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

SL och MTR öppnar pop-up butik med hittegods

Publicerad: 24 Oktober 2019, 07:37

I pop-up butiken "Lost & Sold" kommer kunderna kunna köpa hittegods som inte hämtats ut inom den stipulerade tidsramen. Varje pryl kostar som en enkelbiljett i tunnelbanan och alla intäkter går till Stockholms Stadsmission.


Ämnen i artikeln:

Stockholms lokaltrafikEhrenstråhle

Varje månad lämnas runt 6 000 prylar in till SL:s hittegodsavdelning. Det kan handla om alltifrån halsdukar till dragspel och symaskiner.

De som glömt något på pendeln eller i tunnelbanan har 90 dagar att att hämta ut sina prylar på SL:s hittegodsavdelning. De flesta prylarna hämtas naturligtvis upp, men vad händer med resten?

Nu kommer åtminstone en del av grejerna att säljas i en pop-up butik vid Odenplan i Stockholm. Idén kommer från Ehrenstråhle och är tänkt att profilera SL och MTR som hållbara aktörer. Alla intäkter från butiken, som kallas "Lost & Sold", går oavkortat till Stockholms stadsmission.

– Kläder och prylar skänks till Human Bridge, kontanter och pengar som vi får från försäljning av avkodade mobiler och datorer som inte hämtats ut skänks till Stockholms Stadsmission. Men innan dess försöker vi aktivt hitta en ägare, det blir ibland ett ganska avancerat detektivarbete, säger Michel Bergquist, chef på SL Hittegods.

Butiken kommer under onsdagen att hålla öppet från 11 tills dess att lagret är slut. Kommunikationen kring butiken kommer att ske i sociala medier. Hittills har 1800 personer anmält sig via ett butikens Facebookevenemang.

– Kollektivtrafik är det mest miljövänliga sättet att resa i staden, men vi gör så mycket mer inom området hållbarhet. Det här projektet visar ett exempel på hur SL arbetar med hållbarhet i alla dimensioner av verksamheten, långt utöver det som är känt för allmänheten, säger Suss Forssman-Thullberg, kommunikationschef på SL.

Arbetsgrupp:

SL:
Kerstin de Potocki
MTR
Jessica Törnkvist
Susanna Carlman

Ehrenstråhle:
Joakim Estemar, copywriter
Jakob Elmgren, AD
Tanja Peltoarvo, AD-praktikant
Åsa von Yxkull, produktionsledare
Anna Mattsson, social media/PR
Anna Lennström, projektledare
Lars Carlsson, formgivare
Satany Doughouz, formgivare

Linda Engström, formgivare
Amanda Rosenkrantz, assistent
Markus Bjurman, CD

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.