Medieval
Slog igenom på Tiktok – ska inspirera följarna att äta mer svenskt
Publicerad: 21 januari 2022, 13:50
Med korta matlagningsklipp och karaktäristiska voiceovers har hon gjort en raketkarriär på Tiktok. Nu anlitar Från Sverige Astrid Nordin som ska få fler att välja svenskproducerat.
Ämnen i artikeln:
TikTokMärket Från Sverige är en ursprungsmärkning bland konsumenter i Sverige med 84 procent kännedom. Högst kännedom återfinns bland unga vuxna upp till 29 år.
I en undersökning av köpvanor hos unga vuxna, 18–35 år, som YouGov genomfört på uppdrag av Svenskmärkning AB anser målgruppen att svenskt ursprung står för en tydlig kvalitetsaspekt och att handla svenska livsmedel uppfattas som klimatsmart.
Enligt Undomsbarometern 2021 är miljön en aspekt som ofta står i fokus för ungas konsumtion. Samma rapport visar också att Tiktok, är en framtidsplattform för målgruppen.
Mot bakgrund av detta väljer Från Sverige att anlita Astrid Nordin. Hon följs i dag av en halv miljon svenskar på plattformen och den största målgruppen är mellan 18–24 år. I samarbet ska Astrid Nordin inspirera till att laga god och enkel mat på svenska råvaror, berätta mer om fördelarna med att välja svenskproducerat och vad Från Sverige-märket står för.
Samarbetet med Astrid Nordin kommer att sträcka sig från januari till juni där influencern en gång i månaden kommer att publicera ett nytt recept i videoformat på hennes kanal på Tiktok och Instagram. Den första videon publiceras den 23 januari. Recepten och tillhörande video kommer även att publiceras på Från Sveriges samtliga sociala medier och hemsida.
— Jag tror och hoppas att det här samarbetet gör Astrid Nordin och Från Sverige till en av fanbärarna för opinionsbildning och attitydförändring på en plattform bortom morgonsoffor och tidningsannonser. Vi är så glada över det här samarbetet och förtroendet, säger Johannes Gustavsson, grundare och vd, agenturen som representerar Astrid Nordin Infly i ett pressmeddelande.