Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Sluta deppa... medieinvesteringarna slår rekord

Publicerad: 21 februari 2017, 13:57

IRM:s siffror visar att medieinvesteringarna nådde ett nytt all-time-high under 2016. Omsättningen uppgick till 34,9 miljarder kronor, och därmed lyckades marknaden omsätta mer än det tidigare rekordåret 2015.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Idag publiceras IRM:s senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2016. Det blev ett starkt år med en tillväxt med sex procents ökning jämfört med föregående år och marknaden har alltså aldrig varit större.

– Vi får gå tillbaka till återhämtningen efter krisen 2009 för att finna en tillväxt på dessa nivåer. 2016 har verkligen varit ett rekordår för medieinvesteringar, kommenterar IRM:s vd Madeleine Thor i en kommentar.

De digitala medieslagen går fram kraftigt. Tillväxttakten rusar och uppgår till 21 procent, jämfört med 2015. Kategorin omsätter nu 15,7 miljarder kronor och står för 45 procent av de totala medieinvesteringarna. Snabbaste tillväxttakten sker inom sökordsmarknadsföring, sociala nätverk och webb-tv.

Även andra mediegrupper når rekordnivåer under 2016. Utomhusreklam och radio har båda tvåsiffriga tillväxttal relativt föregående år och når därmed nya rekordnivåer. Även bio lyckas bra och noterar ett nytt all-time-high.

En starkt bidragande orsak bakom rekordomsättningen är det andra halvåret. I det tredje och fjärde kvartalet växte marknaden med över 7 procent jämfört med motsvarande period 2015.

Tv-investeringen noterar överraskande positiv tillväxt under perioden.

– Vi trodde att 2016 skulle bli ett mycket bra år för medieinvesteringarna, men vi får tillstå att 2016 överträffar våra förväntningar, kommenterar Thor. IRM ser positivt på marknadsutvecklingen även under 2017, mer om det i IRM:s kommande prognos som publiceras i mars, avslutar Thor

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.