Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Sökes: Person att låsa in i ett dygn – utan vatten

Publicerad: 24 Februari 2015, 09:50

NorrlandsOperans platsannons

Under 24 timmar mellan den 24 och 25 mars kommer NorrlandsOperan att låsa in en person i ett rum utan vatten. Via en webbkamera kan alla följa experimentet i realtid och själva påverka utgången


Ämnen i artikeln:

Punkt PR

I platsannonserna som NorrlandsOperan lagt ut i jakten på en frivillig person att låsa in ställs bland annat följande frågor:

• Är du frisk, modig och villig att anta en utmaning?
• Kan du klara dig utan lön, mat och vatten?

Experimentet går ut på att bura in en person under ett dygn. Utan att personen själv kan styra sitt intag av vatten. Tillgången på vatten avgörs istället helt av engagemanget på Twitter.  Via tweets kopplade till hashtaggen #NOwater24 kan följarna välja mellan att ge vatten till den inlåsta (GE #NOwater24) eller ta vatten från den inlåsta (TA #NOwater24).

Experimentet kommer att direktsändas på nätet, från starten den 24 mars klockan 12.00 fram till kampanjens slut, ett dygn senare. Besökarna kan även följa bildflödet på Instagram, under hashtaggen: #NOwater24. Experimentet har en koppling till NorrlandsOperans uppsättning av Figaros bröllop, som har premiär den 26 februari.

I NorrlandsOperans framtidsversion utspelar sig handlingen år 2068. En tid då rikedom och makt inte längre mäts inte i pengar, utan i vatten. Men faktum är att vattenbristen redan i dag är ett stort globalt problem.

– Över en miljard människor saknar tillgång till rent dricksvatten, men trots att vi vet det blundar många för läget. Vi ser helt enkelt inte problemet eller ser inte problemet som vårt. Det skapar ett moment 22. För det är först när vi uppfattar problemen som problem, som vi kan göra något åt dem, säger Magnus Mikaelsson, NorrlandsOperan i ett pressmeddelande.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Punkt PR.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Punkt PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.