Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Spotify gör hyperlokal kampanj i Indien

Publicerad: 2 April 2019, 08:55

Spotify har skapat sin första kampanj på den indiska marknaden efter lanseringen i februari.


Ämnen i artikeln:

SpotifyReklam

Spotify har under de senaste åren använt sig av det hyperlokala, personaliserade manéret på flera markander. Hösten 2016 lanserade musiktjänsten exempelvis en kampanj i Sverige och på 13 andra marknader där man i flera kanaler avslöjade användarnas (ibland udda) musikvanor.

I Indien, där Spotify lanserades i februari går kampanjen under temat "There's A Playlist For That"och har tyngdpunkten på utomhus och digitala kanaler. Kampanjen utgår från flera situationer där tjänsten kan vara användbar och är utformad genom geo-targeting utifrån städer, områden, korsningar med vardagliga situationer som folk kan relatera till och populärkulturella referenser.

– Var femte kilometer förändras de kulturella nyanserna i Indien vilket innebär att samma musik kan få en helt annan betydelse även mellan två människor som bor i samma stad,
säger Amarjit Batra, chef för Indien på Spotify.

Grundstommen i kommunikationen är att det finns en spellista för alla, med totalt tre miljarder spellistor. Spotify vill också uppmuntra användarna att skapa egna spellistor.
Bakom kampanjen ligger Leo Burnett.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpotifyReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.