Medieval
Spotify gör hyperlokal kampanj i Indien
Publicerad: 2 april 2019, 08:55
Spotify har skapat sin första kampanj på den indiska marknaden efter lanseringen i februari.
Spotify har under de senaste åren använt sig av det hyperlokala, personaliserade manéret på flera markander. Hösten 2016 lanserade musiktjänsten exempelvis en kampanj i Sverige och på 13 andra marknader där man i flera kanaler avslöjade användarnas (ibland udda) musikvanor.
I Indien, där Spotify lanserades i februari går kampanjen under temat "There's A Playlist For That"och har tyngdpunkten på utomhus och digitala kanaler. Kampanjen utgår från flera situationer där tjänsten kan vara användbar och är utformad genom geo-targeting utifrån städer, områden, korsningar med vardagliga situationer som folk kan relatera till och populärkulturella referenser.
Bild 1/3
– Var femte kilometer förändras de kulturella nyanserna i Indien vilket innebär att samma musik kan få en helt annan betydelse även mellan två människor som bor i samma stad,
säger Amarjit Batra, chef för Indien på Spotify.
Grundstommen i kommunikationen är att det finns en spellista för alla, med totalt tre miljarder spellistor. Spotify vill också uppmuntra användarna att skapa egna spellistor.
Bakom kampanjen ligger Leo Burnett.