Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Spotify stoppar reklam med Justin Bieber efter hård kritik

Publicerad: 27 Juni 2017, 12:34

Efter starka reaktioner plockade Spotify snabbt bort reklamen där Justin Bieber kallades "Latin king".

I en annons kallade Spotify Justin Bieber kallas en "Latin King". Kritiska användare ansåg att marknadsföringen var kulturellt approprierande och nu väljer streamingjätten att plocka ner reklamen.


Ämnen i artikeln:

SpotifyJustin Bieber

I en okonventionell reklamlösning på Spotify dubbades Justin Bieber till en "Latin King". Annonsen publicerades för att anspela på hans låt "Despacito" som släpptes tidigare i år, där artisten sjunger på spanska.

Kritiken mot Spotify lät inte vänta på sig, skriver Huffington post :


"Snälla Spotify, ta bort den här reklamen. Den är respektlös. Jag är säker att vi alla kan hålla med om det. Vänligen, alla Latinas", skrev exempelvis en användare på Twitter.

En annan skrev:
"Spotify, innan ni kröner en Latin King, se till att han uppföljer följande krav: 1) De är faktiskt Latino. 2) De är tvåspråkiga/kan texten till sin sång"

Spotify tog snabbt bort reklamen.

– Vi fattade ett kreativt beslut att ha med Justin Bieber i reklamen för vi ville fira "Despacito" som en stund då musikgenrer möts. Vi har insett att den kan tolkas som kulturellt okänslig och har därför tagit bort den, säger en talesperson om bakgrunden till reklamen till Huffington post.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpotifyJustin Bieber

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.