Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Stark reklammånad i maj

Publicerad: 7 juni 2016, 08:48

Medieinvesteringarna steg med 10,3 procent i maj månad, visar Mediebyråbarometern. Radion är en stor vinnare.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Totalt förmedlades 1,3 miljader kronor i maj via medlemmarna i Sveriges Mediebyråer. Det är en rejäl ökning jämfört med samma månad i fjol. Ökningen kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data då maj 2016 hade en ytterligare faktureringsdag jämfört med 2015. Månadens stora vinnare blev mediekategorin radio.
–  Det är tydligt att radio växer sig allt starkare, både som kompletterande media men också som huvudmedia. Flera annonsörer har radio som en bärande kanal, som används kontinuerligt över tid eller i enskilda kampanjer. Flertalet mätningar visar också att radio bygger erinran effektivt, och annonsörer ökar därför sin närvaro i mediet, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Medieslagen utomhus/trafikreklam, TV, internet och bio ökade också under maj. Till förlorarna hör DR/Annonsblad, fackpress, dagspress kväll, dagspress storstad, sök, populärpress samt landsortspress. Men fallet för tryckta medier verkar ha bromsats in något.
–  Nedgången för print fortsätter, men mattades av i maj. Nedgång i maj var 10 procent - en bättre siffra än på lång tid. Den ackumulerade nedgången för print 2015 var 15 procent - det finns därmed en tydlig trend att fallet i reklaminvesteringar i tryckta tidningar är på väg att plana ut. Framför allt lyckas mediekategorierna landsortspress och populärpress relativt bra i maj, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.