Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Statoil byter namn till Circle K – låter medarbetarna berätta

Publicerad: 2 Maj 2016, 08:44

Bild ur filmen.

I morgon byter Statoil namn och varumärke till Circle K. För att berätta om skiftet låter de medarbetarna komma till tals. Bakom lanseringskampanjen ligger norska SMFB.


Ämnen i artikeln:

StarcomReklamkampanjSMFBCircle KStatoilCohn & Wolfe

I höstas blev Statoils varumärkesbyte en stor snackis. Anledning till att drivmedelskedjan kommer att heta Circle K är att det norska oljebolaget sedan 2012 ägs av kanadensiska Couche-Tard. De nya ägarna var bara tillåtna att använda namnet Statoil till 2021.

Denna vecka har det dags att rulla ut den första stora varumärkeskampanjen.
– Vi kommer att köra en 360-kampanj i de flesta medier och plattformar, säger marknads- och kommunikationsdirektören Johan Backman.

Redan förra veckan smygstatade de lokalt genom ett antal lokala printannonser i Stockholm. Lanseringseventet sker nämligen i morgon på macken i Länna. Framöver kommer Circle K att berätta om sitt namnbyte ibland annat tv, radio och digitalt. I fokus står medarbetarna.
– Det finns en trovärdighet i att låta dem komma till tals. De möter kunderna varje dag. Först gjorde vi en intern film som blev så pass bra att vi valde att vinkla hela marknadsinnehållet på det sättet. Deras svar är orepeterade och kommer direkt från hjärtat, säger marknadsdirektören Eva Kimborn Heivert.

Hela kampanjen är framtagen av den norska reklambyrån SMFB. I Sverige samarbetar de också med mediebyrån Starcom och pr-byrån Cohn & Wolfe. Circle K:s målsättning är att nå upp till samma nivå av igenkänning och gillande som Statoils varumärke besitter.
– Vi har ett av branschens starkaste varumärken. Det är en enormt bra plattform att starta ifrån. Det blir så klart en utmaning att byta ett av de mest omtyckta varumärkena till ett som är okänt, men samtidigt finns fördelen av Circle K är ofyllt i kundernas ögon. Vi har chansen att fylla det med det innehåll vi vill, säger Johan Backman.

I en tidigare intervju med Resumé förklarade han att Circle K bland annat ska appellera till unga kvinnor. Nu berättar de att varumärket ska stå för tre saker; enklare och smidigare besök, produktutveckling för "människor i farten" samt ett vänlig och familjärt kundbemötande.

Hur lång tid kommer det ta innan varumärket är lika välkänt som Statoil?
– Vi tror att det tar minst ett år innan vi är i paritet med Circle K. Man får ha respket för att Statoil är väldigt välkänt.

Hur kommer ni att fortsätta kampanja?
– Första filmen med våra säljare som kommer att snurra på stort i traditionella medier och digitala plattformar. Sedan kommer vi att varva vår varumärkeskampanj med sommarkampanjen där vi säljer godsaker för tio kronor.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.