Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Största annonsörerna vägrar sluta tro på tv-reklam

Publicerad: 24 november 2014, 09:02

Foto: Colourbox.

Bara ett fåtal av 20 av de företag som lägger allra mest pengar på tv-reklam drar ned på sina investeringar. Parallellt satsar man mer på digital reklam.


IRM senaste prognos pekar på att investeringarna i tv-reklam minskar för första gången på flera år.

En DI-enkät visar nu att de största reklamköparna inte överger tv i första taget precis.

ICA är Sveriges största reklamköpare och lägger drygt en miljard kronor per år i traditionell reklam, enligt DI.

ICA:s tillförodnade marknadsdirektör Kalle Fahlen menar att tv-reklam är fortsätt viktig för att få "snabb och effektiv" räckvidd.

Parallellt har ICA tredubblat sina investeringar i digitala kanaler och räknar med att öka där även under nästa år – ICA får nära 1,5 miljoner besök vecka och hälften av trafiken sker via mobiler.

Elgiganten menar att traditionell tv har en enorm räckvidd och därför är fortsatt viktig för bolaget.

– Vi har 76 varuhus över hela landet och jobbar med väldigt stora inköp och volymer som kräver det, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten.

Han uppger samtidigt att förflyttningen av unga tittare till Youtube har gjort att Elgiganten har ökat sin närvaro där.

– Nu håller vi en tät dialog med Youtube för att få så bra paketering och resultat som möjligt, säger Niclas Ericsson till DI.

Telia lade en halv miljard kronor på traditionell reklam och utesluter inte att man ska lägga en del av pengarna på andra medieslag.

– Fortsätter traditionell tv att tappa tittare så flyttar vi våra investeringar mot andra rörliga medier, säger Thomas Sparrmo, marknadsdirektör på TeliaSonera till DI.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.