Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 5 Februari 2015, 08:12
Bild ur filmen.
Kampanjen "Resekurage" som vill få fler att gå till polisen med misstankar om pedofili utomlands har nått ut brett. Bland annat har den fått en räckvidd på 11 miljoner genom mediers rapportering, enligt en sammanställning av Prime.
Bakom kampanjen "Resekurage" står Prime och Sveriges länsstyrelser, tillsammans med Polisen och Childhood. I första hand är den till för att informera svenskar om att de kan gå till polisen med misstankar om sexuell exploatering utomlands. En undersökning som gjordes i oktober 2014 visade att enbart en av tio svenskar vet hur detta brott anmäls.
Sedan lanseringen i december har den plockats upp av flera medier, och diskuterats flitigt på nätet. Dessutom har den fått spridning utanför Sveriges gränser, i länder som Thailand, Kambodia och Laos där fenomenet är förekommande.
Resultat för "Resekurage"
(Sammanställning av Prime)
- Räckvidd i traditionella svenska medier (inklusive DN, SvD, SVT, TV4, SR): knappt 11 miljoner
- Träffar på Google: ca 4 400
- Visningar av filmen på Facebook och YouTube: ca 511 000
- Delat på Facebook: ca 6 000
- Gillat på Facebook: ca 13 800
Här är filmen som visas:
Fredrik Thambert