Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Strategiskt samarbete: Nu finns alla Acast poddar på Spotify

Publicerad: 9 Oktober 2018, 11:41

Acast och Spotify tecknar ett globalt distributionsavtal som innebär en ny kanal med potentiellt 180 miljoner lyssnare för de drygt 2500 poddar som hostas av Acast. Samarbetet startar i dag.


Avtalet mellan Spotify och Acast skapar en ny distributionskanal med potentiellt 180 miljoner lyssnare. För innehållsskaparna kommer detta att innebära att de med ett enkelt knapptryck i Acast:s plattform tillåter att poddarna blir tillgängliga på Spotify.

Med avtalet kommer poddarna också få tillgång till data och lyssnarbeteende på Spotify med hjälp av Acasts system. Poddarna som Acast hostar är sedan ett år tillbaka en del av Sveriges Annonsörers nya poddvaluta. Acast och Spotify har innan lanseringen samarbetat för garantera att data- och lyssningsbeteende från Spotifys plattform kommer finnas tillgängligt och läsbart i Acast verktyg. I Acasts verktyg finns sedan tidigare data från Acast appar (iOS samt Android) och andra ledande podcastplattformar tillgängliga.

Syftet med avtalet är att de poddare som använder Acasts plattform ska öka antalet lyssnare med hjälp av Spotifys ekosystem, utan att tappa intäkter från de sponsorskap och reklamspottar insålda av Acast.

I ett pressmeddelande säger Acasts Globala Innehållschef, Susie Warhurst:

– På Acast välkomnar vi alla nya sätt att lyssna på podcasts. Vi vill att våra poddar ska höras så vitt och brett och av så många människor som möjligt. Vårt partnerskap med Spotify kommer bidra till just detta, samtidigt som vi tillsammans kommer se till att podcast blir ännu mer mainstream. Vi är så glada att jobba med just ett Svenskt techföretag som Spotify för att erbjuda våra poddare en ny våg av lyssnare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.