Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Studie: Emojisarna du ska använda för att få varumärket att lyfta

Publicerad: 9 December 2015, 09:26

Emojisarna som fungerar.

Hjärtemojin ger överlägset bäst engagemang bland företag på plattformen Instagram. Men det finns fler symboler som du kan tjäna på att använda flitigt.


Ämnen i artikeln:

Emoji

Det är det amerikanska dataföretaget Simply Measured som har studerat 2 500 Instagram-poster bland 100 av de största globala varumärkena som Coca Cola, Samsung och McDonald’s. Adweek uppmärksammar undersökningen idag.

Vad undersökningen tydligt utläser är att det röda hjärtat presterar bättre än andra emojis på Instagram då i genomsnitt 120 000 gillar och kommenterar per inlägg. Tvåa på listan över bäst engagemang är de gnistrande stjärnorna – med i genomsnitt 80 000 likes och kommentarer – och trea är färgpaletten med runt 50 000.

Den mest populära emojin använd av de globala varumärkena var kameran som dök upp 85 gånger i 2 500 poster. Men denna gav inte alls lika mycket engagemang som hjärtat.

Ytterligare saker att utläsa i undersökningen är bland annat att 90 procent av varumärkena har Instagramkonto och antalet varumärken som postar mer än 50 inlägg per månad har ökat från sju till 14 det senaste året.

Twitter publicerade i måndags en lista över de mest använda emojisarna på plattformen under 2015, även denna undersökning gjord av Simply Measured. Denna lista ser inte alls ut som Instagrams. Se själva.

— Twitter Data (@TwitterData) December 7, 2015Here are the most-used emoji on Twitter this year. 😂 comes out on top, with 6.6 billion uses. #YearOnTwitter pic.twitter.com/BOX9y9CDFK

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Emoji

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.