Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Studie: Så får du annonseringen på Instagram att funka

Publicerad: 27 februari 2017, 12:20

Förtjänat innehåll med autencitet om svensken själv får välja. Det visar en färsk rapport om visuell kommunikation på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

InstagramAnnonsering

Rapporten "Konsumentförtroende: Att hålla det verkligt" visar, inte oväntat att det är "förtjänat" innehåll (UGC) som föredras. Samtidigt har man blivit mer skeptisk till traditionell annonsering.

54 procent av de svenska respondenterna säger att foton är den mest attraktiva formen av användargenererat innehåll, följt av 25 procent som föredrar videoklipp.

Att titta på sina vänners bilder är en stor del av det dagliga livet för svenska konsumenter, med 66  procent av respondenterna som säger att de tittar på UGC minst två till tre gånger i veckan.

80 procent av de svenska respondenterna uppger att de har laddat upp en bild och samtidigt taggat ett varumärke åtminstone en gång.

Vad driver då svenskar att tagga varumärken? 36 procent anger att man helt enkelt vill dela med sig av nyheter om sina senaste köp med vänner. Motsvarande andel vill att märket ska veta att de gillar produkten. Ytterligare 18 procent vill ha lite berömmelse, och hoppas att varumärket ska lägga upp deras bilder på sin sida.

Föga förvånande säger 42 procent av de svenska respondenterna att de litar mer på UGC än annat slags innehåll. En stor majoritet 73 procent uppger att UGC verkar ärligare.

På frågan om vad som gör ett märke äkta pekar svenskarna ut två huvudfaktorer: Att bilderna fokuserar på produkten eller tjänsten man vill marknadsföra (34 procent) och att människorna på bilderna ser ut som vanliga människor (22 procent).

Den svenska preferensen för autencitet påverkar även i hur stor utsträckning man klickar och köper något. Drygt hälften av de svenska respondenterna (52 procent) uppger att det är mer sannolikt att de klickar på en användargenererad bild än ett lagerfoto. Hälften säger också att det skulle vara mer troligt att de köper en produkt efter att ha sett en positiv eller användargenerarad bild online som de kan relatera till.

9 procent av svenskarna uppger att de lämnat tillbaka en vara eftersom den såg annorlunda ut än på bilden.

Sammanfattningsvis visar studien att de som vill skapa förtroende hos svenska konsumenter kommer få enorma fördelar genom en strategi som inkluderar förtjänat innehåll.

FAKTA
Marknadsundersökningsspecialisten Censuswide har i samarbete med Withpr gjort undersökningen på nätet. Den är beställd av byrån Olapic som bland annat jobbar med Daniel Wellington på den svenska marknaden. Studien bygger på data från 4,578 aktiva användare på sociala USA, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Tyskland och Sverige där 848 respondenter har deltagit.

Ämnen i artikeln:

InstagramAnnonsering

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.