Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Svensk studie: Det krävs av annonsörer på Snapchat

Publicerad: 25 Augusti 2015, 14:21

Sociala medier-byrån Patchwork har gjort en fokusgrupp bland unga kring vilken typ av marknadsföring som fungerar på Snapchat.


Ämnen i artikeln:

PatchworkUndersökningSociala medierSnapchat

Snapchat växer snabbt och är i dag en av de viktigaste sociala kanalerna för unga. Men som kommersiellt medium är det fortfarande relativt outnyttjat. Därför har sociala medier-byrån Patchwork genomfört en fokusgrupps-studie i målgruppen 14-23 år för att ta reda på vad frekventa Snapchat-användare förväntar sig för typ av kommunikation.

Av diskussionerna drar Patchwork tre tydliga slutsatser:
# Annonsörer måste lära sig att behärska Snapchat fullt ut. Innehåll som har skapats för andra appar och program väljs bort.
# Annonsörer måste ställa relevanta frågor till sin målgrupp. Annars saknar deras budskap relevans.
# Video är alltid att föredra framför bilder. Dessutom bör innehållet alltid ha en "backstage-känsla" och vara varierat.

– Det här är ett intressant resultat på det sättet att det visar att det finns inga genvägar på Snapchat. Man måste kommunicera med sina målgrupper utifrån de förutsättningar som plattformen och användarnas beteende ger. Men det visar samtidigt på att om man lyckas med det så är möjligheterna enorma att skapa engagemang i en svåråtkomlig målgrupp, säger Patchworks vd Emma Blom i en kommentar.

FAKTA:
Fokusgrupperna har bestått av tre tillfällen med åtta personer varje gång, i åldrarna 19-23 år, 19-24 år och 14-18 år.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.