Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 6 Februari 2018, 09:35
Audi låter dig ta ut bilen ur tv-reklamen och bygga en ny verklighet genom augmented reality. Bakom kampanjen står den svenska studion DVA.
Audis nya kampanj beskrivs som unik i stitt slag eftersom man ta "ta ut" bilen ur tv-skärmen med hjälp av mobilen för att sedan kunna skala upp det till verklig storlek. Appen heter "Quattro Coaster" och går att ladda hem via App Store. I den finns också en spelkomponent där användaren kan bygga digitala bilbanor i sin omgivning.
Bakom utvecklingen av projektet ligger den svenska studion DVA som tidigare även gjort en VR-kampanj för Audi.
– Potentialen i AR är enorm och tekniken kommer under de kommande åren radikalt att förändra vårt förhållningssätt till både tv:n och mobilen. Vi försöker visa på hur man kan använda den för att skapa faktiskt mervärde och förstärka den totala upplevelsen, i stället för att enbart fokusera på roliga funktioner, säger Anna Adamson, exekutiv producent på DVA i en kommentar.
Tekniken bygger på Apples AR-Kit som lanserades så sent som i höstas.
– För att skapa en sömlös övergång från tv-reklamen till den mobila AR-upplevelsen har vi använt oss av en igenkänningsteknik som läser av innehållet i quattro® coaster-reklamen. Tekniken är så pass smart att upplevelsen, av bilen som kommer åkandes genom tv-rutan, fortsätter efter att reklamen är slut och låter användaren laborera med bilen i sin egen verklighet, kommenterar Thomas Söderlund, technical director på DVA.
Byrån som ligger bakom konceptet är norska Pol. Se filmen här:
Fredrik Thambert