Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Svensk studio bakom Audis nytänkande AR-kampanj

Publicerad: 6 Februari 2018, 09:35

Audi låter dig ta ut bilen ur tv-reklamen och bygga en ny verklighet genom augmented reality. Bakom kampanjen står den svenska studion DVA.


Ämnen i artikeln:

AudiTV-reklamAugmented reality

Audis nya kampanj beskrivs som unik i stitt slag eftersom man ta "ta ut" bilen ur tv-skärmen med hjälp av mobilen för att sedan kunna skala upp det till verklig storlek. Appen heter "Quattro Coaster" och går att ladda hem via App Store. I den finns också en spelkomponent där användaren kan bygga digitala bilbanor i sin omgivning.

Bakom utvecklingen av projektet ligger den svenska studion DVA som tidigare även gjort en VR-kampanj för Audi.
– Potentialen i AR är enorm och tekniken kommer under de kommande åren radikalt att förändra vårt förhållningssätt till både tv:n och mobilen. Vi försöker visa på hur man kan använda den för att skapa faktiskt mervärde och förstärka den totala upplevelsen, i stället för att enbart fokusera på roliga funktioner, säger Anna Adamson, exekutiv producent på DVA i en kommentar.

Tekniken bygger på Apples AR-Kit som lanserades så sent som i höstas.
– För att skapa en sömlös övergång från tv-reklamen till den mobila AR-upplevelsen har vi använt oss av en igenkänningsteknik som läser av innehållet i quattro® coaster-reklamen. Tekniken är så pass smart att upplevelsen, av bilen som kommer åkandes genom tv-rutan, fortsätter efter att reklamen är slut och låter användaren laborera med bilen i sin egen verklighet, kommenterar Thomas Söderlund, technical director på DVA.

Byrån som ligger bakom konceptet är norska Pol. Se filmen här:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.