Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Svenska influencers: Här är varumärkena vi vill jobba med

Publicerad: 31 Maj 2019, 11:36

Ikea, Jotex, Ica och H&M är svenska influencers drömvarumärken att förknippas med. Däremot undviker de samarbeten med spelbolag. Det visar en ny undersökning som Beatly har tagit fram tillsammans med Resumé.


Beatlys enkätundersökning kring svenska influencers inställning till samarbeten är genomförd i samarbete med Resumé och bygger på svar från 422 personer. Genomsnittsantalet följare influencers i undersökningen har är 33573. Men spannet rör sig från 1000 till 650000 stycken.

De företag de svararande helst drömmer om att samarbeta är Ikea. Även Jotex, Ica, HM, Nike och Ellos finns med i toppen av listan.

(KÄLLA: Beatly)

Drygt 25 procent av svarande influencers är i åldern 25-30 år, den näst största gruppen är 30-35 år som 22 procent tillhör. Hälften av respondenterna är över 30 år.

När de svarande får klassificera sin egen nisch som influencers hamnar de flesta inom livsstil, inredning och mode. Nästan 35 procent  anser sig tillhöra livsstilssegmentet, 22 procent ser sig tillhöra inredningssegmentet och knappt 13 procent tillhör modesegmentet. Endast drygt två procen uppgav att deras instagramflöde primärt handlar om skönhet.

På frågan kring vilka branscher man helst genomför samarbeten med hamnar livsstil, mode, inredning, mat & dryck i topp bland svarsalternativen.

Undersökningen visar att det är en försvinnande liten andel av svenska influencers som genomför en tillräcklig mängd samarbeten för att kunna leva på sitt innehållsskapande. Hälften av de svarande tar mellan 1000-5000 kronor för ett inlägg på Instagram och 90 procent uppger att de genomför max fem samarbeten i månaden. På frågan om hur många samarbeten man vill göra anser majoriteten att mellan två till fem samarbeten i månaden är den önskade nivån.

Svaren visar också att många varumärken fortfarande hoppas på gratis publicitet, nästan 90 procent av influencers får minst en förfrågan om ett samarbete utan avkastning varje månad enligt undersökningen. 18 procent uppger att de gör gratis samarbeten på regelbunden basis.

Andra nyckeltal från undersökningen:
• 78 procent av influencers vill jobba med långsiktiga samarbeten istället för samarbeten som inkluderar enstaka inlägg.

• 91 procent anger att det finns branscher man aldrig skulle samarbeta med. Bland dessa branscher är det framför allt vapen- , tobaks-, spelindustrin, päls- och alkoholindustrin tillsammans med politiska partier som man inte vill samarbeta med.

FAKTA
422 influencers deltog i enkätundersökningen som skickades ut till totalt 2500 svenska influencers som genomför samarbeten med varumärken. Syftet med enkätundersökningen är att lära oss och andra mer om hur influencers ser på samarbeten och hur innehålls-skaparna själva önskar att jobba.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.