Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Svenska kyrkan kampanjar för ett varmare samhälle – fyller busskurar med 150 halsdukar

Publicerad: 14 Januari 2020, 14:08

JCDecaux:s busskurer i Linköping fylldes på tisdagsmorgonen av 150 handstickade halsdukar. Svenska Kyrkans inhousebyrå har tagit fram den kreativa kampanjen som uppmärksammar att det finns människor som står upp för medmänsklighet.


Ämnen i artikeln:

JC DecauxSvenska Kyrkan

På natten mellan måndagen och tisdagen åkte Svenska Kyrkan runt till 150 av JCDecaux:s busskurer i Linköping för att lämna av en handstickad halsduk i samtliga busskurer. Runt halsdukarna hade en liten lapp virats med budskapet:

”Det blåser kallt i vårt samhälle. Fryser du? Den här halsduken är handstickad just för dig. Varsågod! Tillsammans kan vi skapa en varmare stad. #envarmarestad”

Arbetsinsatsen och tiden som det tagit att handsticka 150 halsdukar, som ges bort till den första som hittar den, handlar om att visa en kontrast.

– I en tid där samhället snurrar allt fortare, har en stor mängd människor samlats för handsticka till främlingar utan syfte att få någonting tillbaka. Det är fint, säger Helena Sederström, kommunikationschef hos Svenska Kyrkan i Linköping i en kommentar. 

Stickarbetet har utförts inom ramen för Svenska Kyrkans verksamheter.

– Det är människor i stickcaféer, syföreningar och olika grupper i våra kyrkor som har stickat halsdukarna. Vi hoppas att halsdukarna blir en positiv överraskning och väcker tankar kring vad vi kan göra för att skapa en varmare stad och ta hand om varandra. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Peter Lundborg domprost i Linköping.

Halsdukar har även placerats ut av Svenska Kyrkans verksamheter i bland annat Stockholm, Göteborg, Bromölla och Östersund.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JC DecauxSvenska Kyrkan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.