Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Svenska reklamfilmerna som klarar sommartorkan

Publicerad: 5 Augusti 2014, 12:00

Alliansens tårtfilm toppar listan

Alliansens reklamfilm har blivit omdiskuterad. Filmen har fått mest spridning i sociala medier den senaste månaden. Det visar Unrulys sammanställning.


Ämnen i artikeln:

ViralUnrulyYoutube

Det var politiska reklamfilmer som dominerade juli. Unruly Medias "Viral Video Chart". Visar att sex av de tio mest delade filmerna de senaste 30 dagarna har politiskt innehåll.

I topp ligger M&C Saatchis reklamfilm för Alliansen "Vi håller vad vi lovar" som hade premiär för drygt två veckor sedan. Den omtalade tårtfilmen har delats 5793 gånger sedan dess. Tvåa på listan återfinns SSU:s replik på samma film "Alliansen håller inte vad de lovar" med 2162 delningar.  

Det märks att riksdagsvalet stundar. Även Centerpartiet och Feministiskt Initiativ tar plats på topp-tio– med två filmer vardera. Filmen med Kjell Bergqvist har på ett drygt dygn kvalat in på en nionde plats på listan.  

Noterbart är att äldre filmer som Abby Norms "Street Retouch Prank" (plats tre)  för Adobe och Forsman & Bodenfors "Made by Sweden" för Volvo Cars (plats sju) fortfarande får spridning.

1)Alliansen – M&C Saatchi – "Vi håller vad vi lovar"
2)SSU – Studio 68 – "Alliansen håller inte vad de lovar"
3)Adobe – Abby Norm – "Street Retouch Prank"
4)Telia – DDB Stockholm – "Koppla upp och koppla av"
5)Centerpartiet – For Sure – "Mitt första jobb"
6)Centerpartiet – "Centerpartiet skickar hälsning till dansbandsveckan"
7)Volvo Cars – Forsman & Bodenfors – "Made by Sweden"
8)Feministiskt Initiativ – En röst för hjärtat (Kjell Bergqvist)
9)ICA – King – "Semesterklätt i butiken"
10) Feministiskt Initiativ – En röst för hjärtat (Marit Bergman)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ViralUnrulyYoutube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.