Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Svenskar: Så slarvar influencers med annonsmärkningen

Publicerad: 10 oktober 2017, 12:14

Isabella "Blondinbella" Löwengrip och Lisa "Misslisibell" Jonsson.Två influencers som fällts för smygreklam – inte bara en gång.

Enligt en ny undersökning från Novus, på uppdrag av Sveriges Annonsörer, anser en av fyra svenskar att bloggare inte är tydliga med att annonsmarkera innehåll.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingBloggareSveriges AnnonsörerInfluencers

I stort sett varje vecka fälls en bloggare för att de varit tydlig nog i sin annonsmärkning. I vissa fall har det inte framkommit alls att bloggaren skrivit inlägget mot ersättning, i andra fall är annonsmarkeringen otillräklig.

– Det är en tråkig utveckling för egentligen är det ganska enkelt. Om bloggaren får ersättning för att skriva om en produkt eller tjänst ska det framgå tydligt och direkt, säger Tobias Eltell, förbundsjurist hos Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Trots detta anser var fjärde svensk (26 procent) att bloggare inte är tydliga med att reklammarkera innehåll. Endast tre procent menar att bloggare i mycket stor utsträckning reklammarkerar. Samtidigt svarar kvinnor (17 procent) och de i åldern 18-29 år (31 procent) i högre grad att de tycker bloggare sköter sig i mycket eller ganska stor utsträckning. Det visar undersökningen som Sveriges Annonsörer beställt av Novus.

I undersökningen framkommer också att det inte skiljer sig när det kommer till tilliten till innehållet om ett blogginlägg är annonsmärkt eller inte.

– I och med att bloggares trovärdighet hos sina följare i regel är hög, förändras inte tilliten till innehållet om det framkommer tydligt att det rör sig om ett sponsrat innehåll, tvärtom kan tydliga annonsmarkeringar stärka förtroendet för en blogg, säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala medier på Sveriges Annonsörer och specialist på marknadsföring genom influencers i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.