Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Sverige marknadsförs på Times Square

Publicerad: 9 September 2013, 12:08

Sveriges handelsminister, Ewa Björling, befinner sig i USA för att marknadsföra Sverige och diskutera handelsutbyten. Hon ska även öppna Nasdaq-börsen idag klockan 15:00 svensk tid. Svenska Institutet har låtit Creo Media Group ta fram en 30-sekundersfilm för att profilera Sverige vid Times Square i samband med ministerbesöket.


Ämnen i artikeln:

CreoSvenska institutetEwa Björling

UD:s förfrågan till Svenska Institutet har fokuserat på kreativitet, innovation och just handelsutbyte med USA.
–  Det har varit snabba ryck sedan vi fick den här förfrågan från  Utrikesdepartementet, och vi ser det som en stor möjlighet för Sverige  att göra avtryck i New York, säger Per Gårdehall, projektledare på  Svenska Institutet i en kommentar.

Han menar att det har funnits  många valmöjligheter både vad gäller innehåll och form, men påpekar  samtidigt att 30 sekunder är väldigt kort tid att spela på.

Filmen  från Creo Media Group projiceras på en oval, hög byggnad vid Times  Square som har massa fönster, vilket har ställt krav på ett annorlunda  tänk, enligt Emalee Mandl, exekutiv producent på Creo:
– Vår ambition  när vi tog fram konceptet var att försöka fånga uppmärksamheten hos  förbipasserade, och sedan hålla dem kvar i trettio sekunder,.

Svenska  Insitutet hade inte bara krav på sig från UD att hitta ett innovativt  koncept, utan man ville även ha med hockeystjärnan Henrik Lundquist i  filmen.

Creo erbjuder strategisk rådgivning, produktion av tv och  digital rörlig media samt skräddarsydda distributionslösningar åt  svenska och internationella företag och organisationer.

Creo har ett  ramavtal med Svenska Insititutet, vilket innebär att man regelbundet  producerar film för att marknadsföra Sverige internationellt.

Här kan Sverige-filmen beskådas mellan 15:00-16:00.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.