Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 9 september 2013, 12:08
Sveriges handelsminister, Ewa Björling, befinner sig i USA för att marknadsföra Sverige och diskutera handelsutbyten. Hon ska även öppna Nasdaq-börsen idag klockan 15:00 svensk tid. Svenska Institutet har låtit Creo Media Group ta fram en 30-sekundersfilm för att profilera Sverige vid Times Square i samband med ministerbesöket.
UD:s förfrågan till Svenska Institutet har fokuserat på kreativitet, innovation och just handelsutbyte med USA.
– Det har varit snabba ryck sedan vi fick den här förfrågan från Utrikesdepartementet, och vi ser det som en stor möjlighet för Sverige att göra avtryck i New York, säger Per Gårdehall, projektledare på Svenska Institutet i en kommentar.
Han menar att det har funnits många valmöjligheter både vad gäller innehåll och form, men påpekar samtidigt att 30 sekunder är väldigt kort tid att spela på.
Filmen från Creo Media Group projiceras på en oval, hög byggnad vid Times Square som har massa fönster, vilket har ställt krav på ett annorlunda tänk, enligt Emalee Mandl, exekutiv producent på Creo:
– Vår ambition när vi tog fram konceptet var att försöka fånga uppmärksamheten hos förbipasserade, och sedan hålla dem kvar i trettio sekunder,.
Svenska Insitutet hade inte bara krav på sig från UD att hitta ett innovativt koncept, utan man ville även ha med hockeystjärnan Henrik Lundquist i filmen.
Creo erbjuder strategisk rådgivning, produktion av tv och digital rörlig media samt skräddarsydda distributionslösningar åt svenska och internationella företag och organisationer.
Creo har ett ramavtal med Svenska Insititutet, vilket innebär att man regelbundet producerar film för att marknadsföra Sverige internationellt.
Här kan Sverige-filmen beskådas mellan 15:00-16:00.
Karl-Johan Byttner