Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Syntes före hatklipp – Svenska Spel stoppar Youtube-annonser

Publicerad: 23 Mars 2017, 13:49

Svenska Spel pausar med Youtube efter att ha hamnat före hatklipp.

Foto: Svenska Spel/Skärmdump

I ett omtalat Youtube-klipp får Expressens chefredaktör och en reporter på tidningen hembesök. En av dem som står bakom klippet är den högerextrema tidningen Nya Tiders redaktör. Svenska Spel väljer nu att stoppa sina annonser på Youtube efter att ha synts i anslutning till materialet.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelNya TiderYoutubeExpressenGoogle

Klippet laddades upp på Youtube för en vecka sedan av den nybildade användaren "Megafonerna". Här får vi se hur "medborgarjournalisten" Bechir Rabani göra hembesök hos Expressens chefredakör Thomas Mattsson samt en reporter på tidningen. Bakgrunden är tidningens avslöjande av en av de drivande i det högerextrema projektet Granskning Sverige. Enligt Expo är en av personerna bakom klippet redaktör på den högerextrema tidningen Nya Tider. I klippet uppmanas tittarna att systematiskt uppsöka journalister i deras hem:

"Tänk bara ett besök, vilken panik de får. Tänk om tio, 20 pers besöker dom dagligen, sju dagar i veckan. Jag lovar jag, dom kommer att tänka om, när de ska hänga ut folk".

I veckan har flera internationella annonsörer lämnat Youtube som en konsekvens av att de synts i anslutning till hatvideos, vilket Resumé rapporterat om.

Hela Hälsinglands ledarskribent Patrik Oksanen drar samma parallell med det ovan nämnda klippet, som bland annat har en pre-roll från Svenska Spel.
"Att statliga Svenska Spel annonserar på budskap som undergräver det svenska statsskicket är inte något spel eller upplevelse utan i förlängningen en högst allvarlig demokratisk överlevnadsfråga. Det är dags att Sverige slutar vara naivt. Det gäller även statliga bolag som agerar som nyttiga idioter" skriver han i en krönika.

Flera stora annonsörer som ingår i Googles reklamnätverk syns fortfarande innan klippet spelas. Men efter Patrik Oksanens text har Svenska Spel valt att dra i nödbromsen.
"Vi är medvetna om problemet och för samtal med såväl Youtube som Google kring frågan. Fram till dess att vi kan säkerställa vilka miljöer som vår kampanj visas i, så har vi nu valt att helt plocka ner våra reklamfilmer. Självklart vill inte vi på Svenska Spel att vår reklam ska gynna extremistiska krafter" skriver de i ett svar till Hela Hälsingland.

Google Sverige hälsar att de inte vill kommentera enskilda fall eller klipp. I övrigt hänvisar de till detta blogginlägg.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.