Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Tar hjälp av Youtube för att hitta försvunna personer

Publicerad: 4 september 2013, 13:45

Den australiensiska reklambyrån VML ger Youtube-tittarna en tankeställare. Genom att köpa annonsutrymme på videoportalen bytte man ut "hoppa-över-knappen" till frågan: "Har du sett personen?". På så sätt hjälper byrån polisen att sprida medvetenhet om försvunna personer i landet.


Ämnen i artikeln:

Youtube

Vanligtvis klickar de flesta Youtube-användarna bort reklamen så fort det bara går. Reklambyrån VML tog fasta på fenomenet i samarbete med den australienska polisen i en innovativ annonskampanj.

För att sprida medvetenhet om försvunna personer i landet köpte byrån utrymme i pre-roll-fönstret (annonsutrymmet som föregår de Youtube-klipp som användarna vill se).  Byrån bytte sedan ut "Skip-knappen" mot alternativen "Ja, har sett personen" eller "Nej, jag har inte sett personen". Det skriver Adage.


Funktionen gjorde att tittarna fick tänka till lite extra innan de klickade sig vidare. Annonserna använde geo-positionering för att visa försvunna personer i tittarens närområde. Budskapet sågs av 1,2 miljoner tittare på fem dagar. 238 personer svarade att de hade sett personen i annonsen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Youtube

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.