Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 15 februari 2018, 08:41
Inför alla hjärtans dag lanserade Prime och Länsstyrelsen i Stockholm Allemanstestet – ett test där män i relationer,svarar på frågor om hur de är och beter sig som pojkvänner. Syftet med aktiveringen är att få männen att inse i fall de är i riskzonen.
Ämnen i artikeln:
PrimeTidigare har gick Länsstyrelsen i Stockholm lanserat "Välj att sluta" – en satsning riktad till män med syftet att minska våld mot kvinnor i nära relationer. Initiativet vänder på problematiken och fokusera på våldsutövarna i stället för offren.
Målet är dels att lyfta frågan på agendan och få män som utövar våld eller befinner sig i riskzonen att söka hjälp vid de manscentrum och anti-våld-centrum som finns i Stockholmsområdet.
Men det kan vara svårt att sätta fingret på när en person går över gränsen. Därför tog Prime fram Allemanstestet inför alla hjärtans dag. I testet kan alla män i relationer svarar på frågor om hur de är och beter sig som pojkvänner. Genom att frågorna gradvis blir allvarligare syftar aktiveringen till att belysa gränslandet och visa hur destruktiva beteenden vanligtvis växer fram.
– Fysiskt våld brukar ofta börja med psykiskt våld. Med denna satsning vill vi uppmärksamma hur ett destruktivt och våldsamt beteende kan växa fram. Genom att tala direkt de personer som använder våld, via sociala medier, vill vi skapa igenkänning hos de personer som utövar eller ligger i riskzonen för att utöva våld, säger Christina Ericson, projektledare för den nya satsningen Välj att sluta vid Länsstyrelsen Stockholm i en kommentar.
Länsstyrelsens satsning handlar i stort om att tala direkt till de män som utövar eller ligger i riskzonen för att utöva våld. I spridningen av testet riktas kampanjen enbast riktas mot män i Stockholmsområdet.
Arbetsgrupp/Prime
Angelica Borch - Kundansvarig
Hanna Belander – Kreatör
Robin Wiman - Kreatör
Viktor Göransson - Grafisk designer
Goran Filipovic – Grafisk designer
Yrsa Lindberg – Copywriter
Renée Lorenius - Produktionsledare
Hannah Resare – Mediespecialist
Peter Moro – Mediespecialist
Lukas Uhrström – Juniorkonsult
Karin Schollin - Seniorkonsult
Ämnen i artikeln:
Prime