Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Tina Thörner får "barnsligt" uppdrag för Bauhaus

Publicerad: 23 Oktober 2014, 15:48

Byggvaruhuset Bauhaus har dragit igång ett nytt barnkoncept – Skaparglädje. Rallyprofilen Tina Thörner är inkopplad i projektet likväl som personer bakom Bolibompa och Hjärnkontoret. Det första steget är Skaparverkstan.


Ämnen i artikeln:

BauhausMedieval

– Kunskapen kring- och intresset för många av de hantverk som krävs för att skapa den värld vi lever i håller på att försvinna. Lusten att upptäcka och skapa måste stimuleras redan i tidig ålder och på bred front, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus i en kommentar.

Stockholmsbaserade True Stories ligger bakom det nya konceptet och har tidigare arbetat med nya koncept för bolag som Skistar, IKEA, Fritidsresor och ICA.

– Alla våra koncept bygger på storytelling. Det innebär att vi bygger upp en hel värld av berättelser som barnen kan leva sig in i, säger Andreas Winell, grundare av True Stories i en kommentar.

Upplägget med Skaparglädje går ut på att barn aldrig gör fel, utan de gör "rätt på sitt sätt".

Skaparverkstan ska dels finns rent fysiskt i butikerna, dels via webben, webben, podradio och barn-tv-program där arbetsmyran Baui ihop med rallykartläsaren, föreläsaren och coachen Tina Thörner skapar saker utifrån olika ritningar.

För regi, produktion och manus av webbprogrammen står Sara Edwardsson och Beppe Singer, vilka tidigare har medverkat i bland annat Bolibompa och Hjärnkontoret.

– Av erfarenhet från våra år inom Public Service vet vi att de mest populära barnprogrammen tas fram när barnen själva får vara med och skapa innehållet, säger Beppe Singer i en kommentar.

Barnen kan även ladda ned ritningar för att skapa egna versioner av alltifrån lådbilar till kartonghus.

Här kan du besöka Skaparverkstan.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

BauhausMedieval

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.