Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Toalett-tåg i tuben ska öka kunskapen om överaktiv blåsa

Publicerad: 29 September 2015, 13:50

Stockholmare har redan lagt märke till det. Reklambyrån relevans ligger bakom toalett-tåget i tunnelbanan som ska uppmärksamma problemet med överaktiv blåsa.


Ämnen i artikeln:

MedievalRelevansTunnelbanan

Drygt 700 000 personer reser med tunnelbanan i Stockholm minst en gång i veckan. Uppskattningsvis 60 000 av dem är över 40 år och har svårt att hålla tätt. De tillhör de 800 000 svenskar som lever med överaktiv blåsa, något som innebär behov av plötsliga toalettbesök.

Läkemedelsföretaget Astellas vill belysa problemet med överaktiv blåsa och uppmuntra fler att söka hjälp. Under hösten kommer därför ett av tunnelbanetågen på SL:s gröna linje att bli ett toalett-tåg. I tre av vagnarnas innandöme möts resenärerna av inredning och detaljer som påminner om en riktig toalett och på utsidan är vagnarna uppmärkta med budskapet "Hinner du?".

Syftet med kampanjen är att minska tabut om inkontinens och överaktiv blåsa, öka kunskapen samt berätta att det finns hjälp att få. Resenärerna hänvisas vidare till informationssajten för mer information.

Kampanjen startar vecka 40 och pågår till mitten av januari 2016 och reklambyrån bakom kampanjen är Relevans.

Arbetsgrupp
Produktionsledning: Jenny Fröman, AD: Ludvig Svartz, copy: Rebecca Svinhufvud och Miranda Schmitz, grafisk formgivning: Carlos del Olmo Holmberg, webbdesign: Olof Håkansson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedievalRelevansTunnelbanan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.