Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 29 september 2015, 13:50
Stockholmare har redan lagt märke till det. Reklambyrån relevans ligger bakom toalett-tåget i tunnelbanan som ska uppmärksamma problemet med överaktiv blåsa.
Drygt 700 000 personer reser med tunnelbanan i Stockholm minst en gång i veckan. Uppskattningsvis 60 000 av dem är över 40 år och har svårt att hålla tätt. De tillhör de 800 000 svenskar som lever med överaktiv blåsa, något som innebär behov av plötsliga toalettbesök.
Läkemedelsföretaget Astellas vill belysa problemet med överaktiv blåsa och uppmuntra fler att söka hjälp. Under hösten kommer därför ett av tunnelbanetågen på SL:s gröna linje att bli ett toalett-tåg. I tre av vagnarnas innandöme möts resenärerna av inredning och detaljer som påminner om en riktig toalett och på utsidan är vagnarna uppmärkta med budskapet "Hinner du?".
Syftet med kampanjen är att minska tabut om inkontinens och överaktiv blåsa, öka kunskapen samt berätta att det finns hjälp att få. Resenärerna hänvisas vidare till informationssajten för mer information.
Kampanjen startar vecka 40 och pågår till mitten av januari 2016 och reklambyrån bakom kampanjen är Relevans.
Arbetsgrupp
Produktionsledning: Jenny Fröman, AD: Ludvig Svartz, copy: Rebecca Svinhufvud och Miranda Schmitz, grafisk formgivning: Carlos del Olmo Holmberg, webbdesign: Olof Håkansson.