Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

”Tobii förstör sin egen trovärdighet”

Publicerad: 2 Juni 2015, 12:53

Jimmy Jakobsson, vd på Ingager.

Resumé rapporterade igår om eye tracking-företaget Tobiis mätning av Facebook-annonser. Den visade att 40 procent av användarna igonerade sajtens annonser. Men nu får de skarp kritik från Facebook-byrån Ingager.


Ämnen i artikeln:

IngagerTobiiFacebookJimmy Jakobsson

Tobii lät 30 personer använda sitt Facebook-konto och mätte samtidigt deras ögonaktivitet. Resultatet blev att 40 procent helt igonrerade de annonslösningar som finns på sajten.

– Det som behövs är uppföljningar som visar svart på vitt vilka effekter som annonserna ger. Det finns ett gap mellan vad de kallar impressions och de som verkligen ser annonserna. Facebooks impressions ska man ta med en nypa salt som annonsör, sa Ali Farokhian på Tobii till Resumé.

Nu får mätföretaget kritik för sina slutsatser av Facebook-byrån Ingagers vd Jimmy Jakobsson.

–  Tobii förstör sin egen trovärdighet när de utan kunskap om Facebookannonsering och med mycket tveksamt dataunderlag presenterar en undersökning som denna. Att Tobii dessutom verkar ha missat att det finns flera olika annonsformat på Facebook ökar inte direkt tillförlitligheten, säger han.

Han påstår att byrån räknar med att skapa över 300 000 köp genom Facebook-annonsering i år.
– Ett konkretare mätvärde är svårt att hitta. Att Tobii då säger att köpa annonsering på visningar är det nya och att användarna inte ser annonserna är för mig bara ett bevis på att de ska fokusera på det som de är bra på, eye tracking, säger Jimmy Jakobsson.

En annan brist i undersökning är att den endast är gjord på desktop och inte med mobila Facebook-besökare.
– Även om det är så att Tobii inte klarar av detta, kan man inte förbise att 3,8 miljoner av de 4,3 miljoner som dagligen loggar in på Facebook i Sverige gör det via en mobil. Att det på Facebook dessutom går att spåra resultat mellan olika enheter gör möjligheten att mäta ovanligt stor.  

Nu hoppas Jimmy Jakobsson att Tobii är intresserade av att göra en Facebook-studie tillsammans med Ingager för att få mer tillförlitliga resultat.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.