Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Tomma utomhustavlor – ingen protest mot reklamen i samhället

Publicerad: 25 Januari 2017, 09:47

Så här ser det ut vid Skanstulls tunnelbanestation

Foto: Daniel Badeie

I sociala medier sprids myten om att de tomma reklamytorna i Stockholms tunnelbana är en aktion mot reklamen i samhället. I själva verket handlar det om något betydligt mer odramatiskt.


De senaste dagarna har bilder med utomhusytor som gapar tomma på stationer som Skanstull och Medborgarplatsen spridits i sociala medier. Vissa har spekulerat i fall det kan röra sig om en protestaktion mot reklamen i samhället och huruvuda någon organisation har köpt upp ytorna för att visa hur dessa miljöer hade kunnat se ut om de var fria från reklambudskap.

Men som så ofta i sådana här sammanhang är verkligheten mindre spännande än sägnen. För Resumé berättar Clear Channels kommunikationschef Sofie Brange att de tomma ytorna är ett resultat av att utomhusbolaget byter ut klistrade format mot papper där reklamskyltarna klickas i. Nyheten kommunicerades i somras påbörjades under vecka 35 2016 och beräknas vara klar någonstans mellan vecka 11-12 i år. Moderniseringen ska ge bättre kvalitet för annonsörerna och förstärka upplevelsen hos mottagaren.

– Det är väldigt ospännande, men det är en modernisering och inte någon auktion, Sofie Brange till Resumé.

Men det är sällan reklamytor i sig blir en snackis?
– Ja, lite kul är det. Det är också kul att gamla stationsnamn kommit fram som syns bakom tavlorna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.