Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Tre om tittarstormen mot nya reklamfilmen

Publicerad: 20 april 2015, 13:31

Bild ur filmen

Under fredags- och lördagskvällen fick tittare till Gladiatorerna och Let's Dance se mobiloperatören Tre:s nya reklamfilm i pausen. Men filmen, som innehåller våldssamma krigsscener, ledde till tittarstorm. Nu svarar Tre på kritiken.


I fredags rapporterade Resumé om Tre:s nya, påkostade reklamfilm som skulle premiärvisas senare under dagen. Men reaktionerna på reklamfilmen var inte enbart positiva skulle det visa sig. På 3 Sveriges Facebooksida har flera personer under helgen varit kritiska mot att reklamfilmen visades upp under fredagens Let's Dance och lördagens Gladiatorena. Båda program som är populära bland barn.

En person skriver på Facebook: "3 Sverige hur tänkte ni när ni köpte reklamtid för denna film på sändningstiden till Gladiatorerna". En annan skriver: "Detta var den mest osmakliga reklam jag sett. Att godkänna denna reklamfilm från marknadsavdelningen på tre får ses som ett billigt och omoraliskt agerande.". En tredje: "Vidrigt att göra business av det ohyggliga trauma unga män genomlevde och dog i för 100 år sedan!"

Kamran Alemdar, pr- och informationschef på 3 Sverige, kommenterar reaktionerna:
– Vi tar till oss av kritiken och vår mening har inte varit att någon ska ta illa upp. Det är kärlekshistorien i filmen vi vill förmedla och givetvis vikten av kommunikation.

Har ni gjort eller kommer ni att göra några förändringar i filmen?
– Nej, vi kommer inte att göra några förändringar i filmen. Att någon tar illa vid sig är förstås jättetråkigt och inte vår mening, men vi tror mycket på den och tycker att filmen förmedlar det vi vill kommunicera. Sedan kan man absolut diskutera tidpunkten.

En annan kritik som riktas mot er är att ni använder en stor tragedi för att sälja era mobilabonnemang – hur tänker du kring det?
– Vårt fokus är på kärlekshistorien. Sedan har vi valt en tidsepok för att visa att bra kommunikation har varit viktig i alla tider.

Kamran Alemdar vill inte kommentera huruvida det var rätt beslut eller inte att köpa den aktuella programtiden, utan säger att det är något som måste diskuteras med marknadschefen.

Se den omtalade reklamfilmen här:

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.