Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Trendbrott: Printreklamen ökar

Publicerad: 6 December 2016, 08:10

Kvällspressen har tappat stora annonsintäkter från sina papperstidningar. Men november månad innebar en vändning, visar färska siffror från Sveriges Mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Jochum ForsellMediebyråbarometernSveriges MediebyråerPrint

Annonser i tryckta medier har varit på stark tillbakagång de senaste åren. Men nu har flera av dem fått en tidig julklapp. Medieinvesteringarna i kvällspress och fackpress ökade nämligen i november med 3,4 respektive 1,5 procent, visar Mediebyråbarometern.
– Printkategorierna gjorde en bra månad och både dagspress kväll och fackpress ökade. Siffran för kvällspress är dessutom den högst noterade för kategorin under året. Även utomhus/trafikreklam går starkt och ökade under november, trots en faktureringsdag mindre, för tredje månaden i rad. Mycket pekar på att 2016 kommer att bli ett spännande och intressant år att summera, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Största ökningen procentuellt sett under november stod bio för (+24,3 procent). Även utomhus fortsatte sin positiva trend.

Som helhet minskade investeringarna med 11,1 procent under november, mycket beroende på en faktureringsdag mindre jämfört med i fjol som särskilt påverkar siffrorna för TV.
– Mediekategorin TV hade en stark oktober, men vi ser inte samma tryck i november. Dock håller TV-mediet jämna steg med förra året trots fallande tittarsiffror. Det tyder på att efterfrågan på TV är fortsatt mycket hög. Medieinvesteringarna för TV i november är endast marginellt lägre än de tre senaste åren, trots det stora tittartappet. Både efterfrågan och priset har ökat över tid, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.