Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Trygg-Hansa återtar bojen

Publicerad: 25 maj 2015, 10:45

Bild ur filmen.

Trygg-Hansa har ställt ut sina livräddningsbojar i 60 år. Nu vill försäkringsbolaget göra en ännu tydligare koppling mellan sitt varumärke och den ikoniska produkten.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTrygg-Hansa

De röd-vita livbojarna är ett klassiskt inslag på badplatser runt om i Sverige. Men alla kanske inte tänker på att det är Trygg-Hansa som ser till att de finns på plats. Nu vill de göra ändring på det genom kampanjen "Vi som aldrig mött havet".

– Vi vill använda oss av vår livboj på ett mer aktivt sätt eftersom alla svenskar har väldigt positiva associationer kring den. Det är nästan en bild av Sommarsverige, och samtidigt en del av vår logga och själ. Vi gör det här externt, men också för att stärka den interna känslan, säger marknadschefen Annica Bergman.

Filmerna har ett dokumentärt innehåll och är skapade av den prisbelönte regissören Göran Hugo Olsson. Byrån som ligger bakom konceptet är Lowe Brindfors.

– Saker blir generiska på gott och ont. Vi vill fortfarande att det ska vara hela svenska folkets livboj. Men vi känner att det finns stora positiva värden som inte alltid spiller över till oss. De flesta vet att det är Trygg Hansans livbojar, men de kopplar inte ihop det, eller vet om faktumet att vi faktiskt skänker dem, säger Annica Bergman.

Kommer vi att få se mer av bojen i er kommunikation framöver?
– Ja, absolut. Den har alltid varit med oss som en del av vår logotyp. Men inte lika aktivt som vi nu vill lyfta fram den. Den ska bli ett återkommande tema till sommarperioderna som en del av vår långsiktiga satsning.

Kampanjen kommer att gå brett, med start i tv imorgon. Över sommaren kommer den att synas i olika faser, men utomhus och digitala kanaler som medieval.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsTrygg-Hansa

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.