Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Trygg-Hansa namnger livbojar efter människor som räddat liv

Publicerad: 6 juli 2017, 07:48

I snitt 14 personer i Sverige per år räddas av Trygg-Hansas livbojar, efter att privatpersoner gripit in. För att lyfta livbojarnas betydelse och få fler att agera vid drunkningstillbud byter Trygg-Hansa namn på ett antal livbojar efter personer som räddat andra från att drunkna.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsPrimeTrygg-Hansa

Bakom kampanjen och idén står Perfect Fools med Prime som pr-partner. Syftet är att visa vikten av att använda livbojarna när väl olyckan är framme. På sex olika platser i Sverige byts därför Trygg-Hansas livbojar ut till nya, med namn efter några av de människor som med hjälp av bojarna har räddat andra.

– Vi har satt upp livbojar i Sverige sedan 1954 och arbetar ständigt med initiativ som handlar om att öka säkerheten kring vatten. Denna gång har vi valt att belysa personer som gjort hjältemodiga insatser med förhoppningen att fler vågar agera vid drunkningstillbud, säger Emma Brandt-Johnsson, marknadschef på Trygg-Hansa i en kommentar.

Totalt är det åtta åtta personer i Ängelholm, Västerås, Helsingborg, Göteborg, Motala och Gislaved som får en livboj uppkallad efter sig. Tre av livräddningshistorierna har också filmatiserats:

Läraren Viktoria från Gislaved som från skolmatsalen såg hur en person gick igenom isen.


Mike & Isabelle som vid Göta Kanal räddade en man från att drunkna.

Och krogvakten Gonzalos, som räddade en kvinna som ramlat i Brunnsviken i Göteborg sent en natt.

– Livbojen är livsviktig, men gör ingen nytta om ingen har mod nog att använda den. Därför vill vi lyfta några av de personer som vågat agera, i förhoppning att fler gör samma sak. Det är väldigt kul att få presentera en sån här viktig kampanj som vårt första jobb för Trygg-Hansa, vi väntar dessutom med spänning tills i höst då det nya kommunikationskonceptet rullas ut, säger Klas Lusth, executive creative director på Perfect Fools i en kommentar.

Förutom livbojarna som finns att hitta i Västerås, Motala, Gislaved, Göteborg, Helsingborg och Ängelholm kommer filmerna att synas i digitala kanaler och som banners under sommaren.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.