Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Tv tappar och DR ökar

Publicerad: 12 September 2017, 07:26

Medieinvesteringarna minskade med åtta procent under augusti jämfört med samma period föregående år. Månadens stora vinnare blev DR/annonsblad, bio och utomhus/trafikreklam. Tv hade däremot en tuffare månad.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerMediebyråer

Totalt förmedlades under augusti närmare 990 miljoner kronor. Minskningen på åtta procent under månaden kan till stor del tillskrivas icke periodiserad data då augusti 2017 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2016.

De mediekategorier som ökade under augusti var DR/Annonsblad, bio, utomhus/trafikreklam, dagspress landsort samt internet. Månadens stora vinnare blev DR/Annonsblad som uppvisade en positiv tillväxt om 63,4 procent. Hittills i år har kategorin ökat med 8,6 procent. Ökningen för utomhus/trafikreklam under augusti, om 26,0 procent, är den högst noterade augustisiffran sedan mätningarna startade.

– Augusti 2017 hade fyra måndagar jämfört med augusti 2016, som hade fem måndagar. De minskade medieinvesteringarna om 8,0 procent är alltså en periodiseringseffekt. I själva verket var augusti en stark månad jämfört med samma period föregående år. Detta visar att annonskonjunkturen fortsatt är stark och att medieinvesteringarna fortsätter öka. Augusti blev en rekordmånad för utomhus/trafikreklam och vi kan återigen notera att suget efter breda massmedier är fortsatt stor hos annonsörerna, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Den mediekategori som backade mest under augusti 2017 var tv som minskade med 23,5 procent. Andra mediekategorier som backade under augusti var dagspress kväll, populärpress, dagspress storstad, sök, fackpress och radio. Sett till hittills under 2017 står dagspress storstad för den största minskningen med en negativ tillväxt om 20,7 procent, vilket motsvarar omkring 110,8 miljoner kronor.

– De digitala investeringarna ligger på en oförändrad nivå i augusti, vilket får anses som ett bra resultat givet en faktureringsdag mindre. Vi kan dock se stora skiften inom de digitala medieköpen. Beordrad display minskar betänkligt, och ökningen står sociala medier för, tillsammans med online video och programmatiska display-köp. Sociala medier uppvisar en positiv tillväxt om 62 procent under 2017 och är nu den klart näst största kategorin inomdigitala köp, efter online display. TVs minskning under augusti är förvånande kraftig. Efterfrågan är fortsatt mycket stor på TV, men utbudet (PUT:en) fortsätter att falla och TV-kanalerna tvingas tacka nej till nya investeringar och nya kunder, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.