Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Twitter släpper ny funktion för att mäta annonser

Publicerad: 16 oktober 2015, 08:32

Twitter ger annonsörerna ett nytt verktyg.

Twitter ger marknadsförarna tillgång till ett nytt analysverktyg för mätning av sponsrade tweets.


Verktyget kallas ”conversion lift” och kommer att jämföra flera av Twitters annonskampanjer mot varandra för att se vilken som driver mest jämfört med marknadsbudget. Det skriver flera amerikanska medier idag.

Det hela går till så att Twitter delar upp annonsörens publik i två grupper: en som ser dina annonser (testgruppen) och en som inte ser dem (kontrollgruppen). I slutet av kampanjen beräknas det inkrementella omvandlingslyftet av kampanjen genom att man jämför omvandlingar över både försöks- och kontrollgrupper. Verktyget ska ge insikter i genomförbara målgruppsrekommendationer.

Enligt Twitters tester är sannolikheten att människor som ser sponsrade tweets löper 1,4 gånger större chans att gå in på varumärkets hemsida än de som inte ser annonsen.

– Som alla marknadsförare vet, att förstå det inkrementella bidrag av klick och visningar på din kampanj är svårt, speciellt när du kör mobila eller cross-kampanjer. Sista klicket ger en felaktig bild av vad som driver resultat, eftersom den genomsnittliga kunden växlar mellan flera enheter, plattformar och platser innan denna gör ett köp, säger Twitter i ett uttalande.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.