Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Undersökning: 40 procent av streaming-tittarna använder adblock

Publicerad: 16 December 2015, 13:31

Betaltjänster som Netflix vinner mark över annonsfinansierad webb-tv.

De som konsumerar mest rörlig bild är också de som I högst utsträckning använder sig av adblocker. Det visar nya siffror från Mediavision.


Ämnen i artikeln:

Marie NilssonMediavisionStreaming

Mediavision följer utvecklingen av olika streamingtjänster på den nordiska marknaden. I den senaste analysen slår de fast att det sju miljoner människor som konsumerar OTT-tjänster (streamingtjänster) på daglig basis I Norden.

Men utvecklingen skiljer sig åt för gratistjänster (avod) och betaltjänster (svod). Medan svod-tjänsternas andel av tittandet ökar så minskar konsumtionen av annonsfinansierat innehåll. Ett problem för den senare kategorin är att 40 procent av de som tittar dagligen använder sig av adblockers, enligt Mediavision.

– Adblock-tjänster är ett stort hot för alla OTT-tjänster som bygger på annonsintäkter. Konsumenternas budskap är tydligt: antingen betalar vi för att slippa annonser eller så blockerar vi dem. Frågan är hur branschen kommer att svara på det här hotet och om det kommer att få någon effekt på konsumtionen på lång sikt, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i en kommentar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.