Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Undersökning: Falsk reklam är ett växande problem

Publicerad: 6 Februari 2018, 10:13

Facebook brottas inte bara med fejkade nyheter. Även fejkad reklam florerar på plattformen.

Reklam för fejkade produkter och osanna erbjudanden är ett utbrett problem. Det visar en ny undersökning av branschorganisationen Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenSveriges AnnonsörerTero Marjamäki

Var fjärde svensk menar att de ser falska annonser flera gånger per dag och var femte att de ser falsk reklam någon gång per dag. Det visar en undersökning som Inizio har gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
– Falsk reklam har kommit att bli en del av konsumenternas verklighet och det är ett fenomen som påverkar såväl reklamen generellt men i synnerhet kanalerna och annonsörerna negativt. En ökad misstänksamhet leder till att det blir än svårare för reklamen att nå igenom, kommenterar Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Störst är problemet i digitala kanaler, visar undersökningen. Facebook toppar listan där 47 procent uppger att de upplever att de ser falsk reklam där. Men inte långt efter hamnar tv-reklam (45 procent) och pop-up-annonser (40 procent).
– I djupintervjuer med annonsörer framkommer det att det finns en låg, alternativt ingen, beredskap mot denna typ av reklam. Antingen har man inte funderat över fenomenet eller ser det inte som problem. De som uppger att de reflekterat över den falska reklamen menar att det kan framförallt påverka deras val av kanal och betalsystem, säger Peter Westerståhl, analytiker på Icebreak som har djupintervjuat annonsörer i samband med undersökning.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.