Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Undersökning: Reklambranschen förstår inte programmatic

Publicerad: 25 September 2015, 08:45

Det finns en stor kunskapsbrist i reklambranschen kring programmatisk handel med annonser, visar en färsk rapport.


Ämnen i artikeln:

UndersökningProgrammaticAutomatiserad reklam

Enligt studen "Reaching Full Potential" förväntas den globala marknaden för programmatic att mer än dubbla sin omsättning de kommande tre åren till 61,9 miljarder pund under 2018, skriver brittiska Campaign.

Studien visar att 71 procent av personerna i reklamvärlden tror att kunskap om programmatic kommer att vara en av de viktigaste kompetenserna för byråer de kommande fem åren. Att jämföra med kreativ höjd som 65 procent av respondenterna tror kommer ha betydelse.

Mest anmärkningsvärt i studien är att 63 procent av annonsörerna, 48 procent av byråerna och 47 procent av publicisterna uppger att de inte förstår eller har lite kunskap om hur programmatic fungerar. 29 procent använder programmatic trots att de vet väldigt lite om hur det funkar.

Enligt 47 procent av respondenterna är bristen på förståelse den största utmaningen för den framtida användningen av programmatic.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.