Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Undersökning: Så bra är Spotify som annonskanal

Publicerad: 23 September 2015, 13:53

Spotifys vd Daniel Ek.

Foto: Press

Spotify är Sveriges fjärde största kommersiella radiostation, enligt en ny undersökning som streamingtjänsten själva har beställt.


Ämnen i artikeln:

SpotifyTNS SifoRIX FMRadioAnnonseringNRJMix Megapol

Det är TNS Sifo som genomfört mätningen om hur räckvidden för Spotifys reklamförsedda publik ser ut jämfört med publiken inom kommersiell radio.

Studien visar att Spotify Free skulle vara den fjärde största kommersiella radiostationen i Sverige, räknat på räckvidd per vecka (18,1 %). Resultatet visar att Mix Megapol ligger etta, följt av Rix FM och NRJ. Den visar också att lyssnare är mer mottagbara för information när de lyssnar på Spotify än de kommersiella kanalerna.

Den visar också skillnaden mellan Spotify och radio när det kommer till vilka tider på dygnet man lyssnar. Radiokonsumtionen är som störst på morgonen och gillas mest under bilkörningen. Spotify-lyssnandet sker under dagen med en kvällstopp. Favoritaktiviteten är avslappning.

Spotify når hög räckvidd över hela landet men med över-indexering i regioner som Gävleborg, Kalmar, Kronoberg och Västerbotten jämfört med kommersiell radio.

– Genom att identifiera när och var, kan Spotify nå en publik som inte interagerar med radio. Vi hoppas att förbättra både medieköparnas förståelse av ljudmarknaden, men även växa marknaden som helhet, säger Stefan Palmquist, säljchef i Norden på Spotify, i en kommentar.

Undersökningen gjordes på tio europeiska marknader under juni 2015.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.