Medieval
Undersökning: Så mycket tjänar influencers på en kampanj
Publicerad: 19 oktober 2016, 13:05
Cristiano Ronaldo posar med klockor på Instagram.
Två miljoner kronor – för en video på Youtube. Sociala medier-stjärnorna tjänar storkovan på att sälja sin publik till annonsörer, visar en ny undersökning.
FT
Fredrik Thambert
Influencer marketing, det vill säga att använda sig av tongivande personer i sociala medier för att sprida sitt budskap, är just nu högsta mode. Men transparensen är låg kring hur mycket det kostar för ett varumärke att få någon med många följare att boosta deras kampanj. Men nu har det kommit en undersökning i USA från företaget Captiv8 som ger en indikation på hur mycket dessa influencers tjänar per inlägg.
Magasinet The Economist berättar att redan de som har "bara" har omkring 100 000 följare kan tjäna en hel del pengar. Personer som har flera miljoner följare kan dra in över två miljoner kronor på – på en enda kampanj.
Som exempel nämner de fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo med över 240 miljoner följare på Facebook, Instagram och Twitter. Nyligen postade han en bild på sig själv med en Tag Heuer-klocka och varumärkets slogan #dontcrackunderpressure. Bara på Instagram har inlägget fått 1,6 miljoner gillamarkeringar.
Hur mycket Tag Heuer betalade är okänt, men klart är att de fick rejäl spridning genom att använda sig av Ronaldo som budbärare.
Så här mycket mycket tjänar en influencer i snitt för en kampanj om de har mellan 100 000 och 500 000 följare:
YouTube: 110 000 kr
Facebook: 55 000 kr
Instagram: 44 000 kr
Snapchat: 44 000 kr
Om de har mellan 500 000 och 1 miljon följare:
YouTube: 220 000 kr
Facebook: 110 000 kr
Instagram: 88 000 kr
Snapchat: 88 000 kr
Om de har över 7 miljoner följare:
YouTube: 2,65 miljoner kronor
Facebook: 1,65 mkr
Instagram: 1,25 mkr
Snapchat: 1,25 mkr.
Källa: Captiv8, omräknat av Veckans Affärer.