Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Undersökning: Så ser svensken helst på tv

Publicerad: 12 Oktober 2015, 14:34

Så här föredrar de flesta att konsumera rörlig bild.

Foto: Colourbox.

Det mobila tv-tittandet växer snabbt. Men tv-apparaten i hemmet är fortfarande förstahandsvalet, enligt en undersökning som Reklamkraft har beställt.


Ämnen i artikeln:

MTGTv-branschenReklamkraftTV4Kanal 5

Reklamkraft, som är ett samarbete mellan de kommersiella tv-husen i Sverige, har låtit Yougov undersöka hur svenskarna ser på tv. Det visar sig att storleken har avgörande betydelse.

På frågan om vilken typ av skärm folk helst väljer svarar en klar majoritet (64 procent) tv-apparaten eller någon annan stor skärm. Därefter kommer kommer dator/laptop och sist mobilen med endast tre procent.

I undersökningen har respondenterna också fått svara på hur de helst konsumerar rörlig bild. 53 procent säger att de föredrar att titta i hemmamiljö tillsammans med andra, medan 41 procent helst sitter ensamma hemma och kollar.

– Det här motsvarar vad vi ser i internationella studier: Att titta på rörligt media är en social aktivitet som vi helst delar med andra i hemmiljö. Och när vi får välja, väljer vi helst den stora skärmen för vårt tittande, oavsett distributionsplattform, säger Robert Svensson, projektledare för Reklamkraft i en kommentar.

I åldersgruppen 18-34 år, där tv-tittandet i genomsnitt är lägre, finns också en preferens för en större skärm. Där väljer 51 procent den stora skärmen medan 33 procent föredrar att titta på laptop/dator. Surfplattan är förstahandsvalet för 10 procent medan 5 procent helst tittar på mobilen.

FAKTA/Om undersökningen
Undersökningen genomfördes under perioden 18-21 september mot YouGovs svenska internetpanel. De tillfrågade är män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.