Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Undersökning: Sajterna som svenska annonsörer bör undvika

Publicerad: 9 november 2015, 08:27

Det sämsta stället att annonsera på är sajter med religiöst, politiskt och sexuellt innehåll, enligt Widespace.

Foto: Colourbox.

Vart bör du annonsera – och vart bör du definitivt inte annonsera? Enligt en färsk undersökning är flest skeptiska till varumärken som syns på sajter med extremt religiöst innehåll.


Resumé har under våren rapporterat om företag vars annonser har hamnat på illegala piratsajter som The Pirate Bay och högerextrema sidor som Exponerat, som uppgav att de inte hade någon aning om att de syntes på sajterna.

Nu har mobilannonsföretaget Widespace låtit det tyska undersökningsföretaget Interrogare genomföra en undersökning, som bland annat visar var svenskarna inte tycker att det är lämpligt att annonsera.

Det sämsta stället att annonsera på är sajter med religiöst, politiskt och sexuellt innehåll.

Undersökningen visar också att 60 procent av svenskarna accepterar annonser på nyhetssajter om innehållet på dem är gratis.

Resultaten är baserade på intervjuer med 800 användare av smarttelefoner och 200 av dem är svenskar.

Så svarar svenskarna på frågan om vart de anser arr det är plämpligt att synas för ett känt varumärke:
• Tre fjärdedelar (76,5%) av svenskarna sajter med extremt religiöst innehåll
• Knappt sju av tio (67,5%) sajter med extremt politiskt innehåll
• Knappt sju av tio (67%) sajter med sexuellt innehåll
• Hälften (50%) spel- och vadslagningssajter
• Nästan hälften (48%) sajter med alkoholrelaterat innehåll
• Fyra av tio (41,5%) skvallertidningars hemsidor

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.